Brev
Mobning – Familie
Jeg bliver drillet tit, med at jeg lugter eller er klam..
Jeg tør ikke at gå i skole, fordi jeg er bange for at de driller mig igen.
Jeg er også meget bagud i skolen, som jeg er kommet pga. At jeg bliver drillet.
Mine forældre skændes tit, og når jeg høre det har jeg bare lyst til at stikke 5 fingre i hver deres munde…
Hvad kan jeg gøre?
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej Dreng på 13 år.
Det lyder slet ikke rart, og jeg kan godt forstå, at du ikke har lyst til at komme i skole, når de driller dig sådan. Når man bliver drillet, så kan man næsten ikke tænke på andet. Derfor er det klart, at du får svært ved at følge med.
Det er sådan, at din lærer skal sørge for, at alle i klassen har det godt. Derfor er det vigtigt, at din lærer får besked om, at du bliver drillet.
Måske har du allerede talt med din lærer? Nogle gange skal lærerne desværre have det at vide flere gange, inden de reagerer. Derfor kan det være en god ide at få hjælp til at sige det. Jeg synes derfor, du skal fortælle dine forældre, hvordan du har det, så de kan hjælpe dig med at tale med skolen. Dt kan også være en anden voksen, du har tillid til. Fx en pædagog fra Klubben? Eller en anden lærer, du godt kan lide.
I forhold til at dine forældre, så synes jeg, du skal prøve at snakke med dem om, at du bliver ked af det, når de skændes. Måske tænker de slet ikke over, at du bliver påvirket af det? Hvis du siger det til dem, kan det være, de kan dæmpe sig lidt eller stoppe med at skændes, når du er i nærheden.
Ligesom børn kan blive uvenner og blive gode venner igen, så kan voksne også blive uvenner og gode venner igen. Det er helt naturligt at være uenige engang i mellem, men det er selvfølgelig ikke så rart at høre på. Og nogle gange kan det blive så voldsomt, at det går ud over familiens trivsel. Måske er det sådan hjemme hos jer? Så kan det være en god ide, at få fortalt det til nogen, så familien kan få hjælp. Det kunne fx være, at du fik fortalt din lærer både det med drillerierne i skolen og om hvordan du har det derhjemme? Det kunne også være, at du selv har en anden voksen i tankerne, der kunne være god at snakke med?
Overvej også at vise den voksne og dine forældre dit brev og mit svar. Det kan tit være en god måde at få startet en snak på.
Jeg håber, du kan finde modet frem og får fortalt en voksen, hvordan du har det. Du er også meget velkommen til at ringe til os på 116111. Så kan vi snakke mere om, hvem du kender, som kunne hjælpe dig.
Kærlig Hilsen BørneTelefonen.