Mine forældre forstår mig ikke – hjælp!

Hej børnetelefonen.
Hele min familie er muslimer, inklusiv mig selv, og her på det sidste er jeg begyndt at få det rigtig svært med hvad det vil sige at være muslim, fordi alle mine etnisk danske venner er begyndt at gå til fester og drikke osv. og det er ikke på tale hjemme hos mig, det må jeg sket ikke, da mine forældre mener at det skader ens krop eftersom at det var “Allah” der skabte den. Mine forældre forventer også at jeg læser koranen hver dag, og det er ikke fordi jeg ikke vil, men føler bare ikke at jeg har tid til at gøre det hver dag, ligesom de gør. Hverdag føler jeg at mine forældre er skuffet over mig, Mine forældre vil gerne have at jeg skal være rigtig troende og at jeg skal overholde reglerne omkring det at være muslim, men de forstår mig ikke, de ser det ikke for min synsvinkel.
– hvad skal jeg gøre?
– Skal jeg gøre hvad jeg føler for? eller skal jeg følge mine forældres ønske om at jeg skal være fuld muslim?

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 16-årige pige

Tak for dit brev. Vi får mange henvendelser i øjeblikket, og jeg beklager, at svartiden er trukket ud. Det er rigtig godt, at du har skrevet herind med dine tanker og dit dilemma ift. dine forældre. Jeg vil meget gerne prøve at hjælpe dig.

I ungdomsårene sker der rigtig mange ting, og man forandrer sig som menneske – både kropsligt og mentalt. Man begynder at finde “sig selv”, og nogle gange kommer man helt i tvivl: Hvem er jeg, og hvad vil jeg gerne være? Hvad forventer andre af mig? Hvad forventer jeg af mig selv?

Det kan føles som et enormt stort pres at skulle leve op til alle de forventninger, som man har til sig selv, og som man føler, at andre har til én. Særligt ens forældre. Så jeg forstår godt, at det er et stort dilemma, du oplever lige nu.

For de fleste forældre kan det være skræmmende, når ens børn bliver selvstændige og begynder at gå nye, ukendte veje.

Ud fra dit brev, forestiller jeg mig, at dine forældre ikke selv har udlevet deres ungdom i Danmark. Derfor har de et andet udgangspunkt, opvokset i en anden kultur med andre krav og normer. Som du selv beskriver det, så føler du, at de ikke ser dig, og de ser ikke tingene fra din synsvinkel.

Jeg tænker, at de føler en enorm utryghed ved at sende dig “alene ud i verden” – en verden, de ikke selv har været en del af. Derfor vil de gerne fastholde dig i deres egen velkendte og trygge verden, hvor man følger retningslinjerne i koranen og de normer, som de selv er vokset op med. Og det kan man jo på sin vis godt forstå.

Som udgangspunkt må dine forældre gerne opdrage og vejlede dig, og bede dig om at deltage i bestemte ting, indtil du fylder 18 år. Men du har altid retten til at tænke, mene og tro på det, du selv ønsker. Så det er godt, at du gør dig disse tanker, som du beskriver her.

Dine forældre skal sørge for, at du føler dig tryg og har det godt derhjemme. Hvis du oplever trusler eller stigende social kontrol, så kan du altid søge rådgivning og hjælp hos RED Center via dette link. Det er en rigtig god side, som jeg kan anbefale at tage et kig på. Men ud fra dit brev, vil jeg først og fremmest råde til at starte med at gå i dialog med dine forældre. Selvom det måske kan virke svært.

Dit brev viser mig, at du er både betænksom og reflekteret, og du ønsker at finde en løsning, der er god for både dig og dine forældre.

Har du nogle søskende eller et andet familiemedlem, som du kan snakke med og finde støtte hos? Det kan være god idé, at I sammen snakker med dine forældre. Måske har du en muslimsk veninde, der har oplevet noget lignende. Hvad gjorde hun? Husk, at det er en styrke at bede om hjælp og støtte fra andre.

Her er nogle af mine overvejelser ud fra det, du beskriver: Er dine forældre bange for, at du bliver fristet til at drikke, eller hvad gør dem utrygge ved situationen? Mener de, at det er haram at deltage i enhver form for fest, eller er det kun et problem, fordi nogle er begyndt at medbringe alkohol?

Handler det i virkeligheden ikke så meget om dig, men mere om dem selv, fordi de frygter andre muslimers syn på dem som forældre, hvis de lader deres datter tage til fest?

Det kan være en god snak at få, hvis det er muligt. På den måde kan du forsøge at skabe dialog, og forhåbentlig bliver kløften imellem jer mindre på den måde.

Hvis dine forældre fastholder, at du ikke må deltage i fester, så kan du overveje andre måder at få et socialt liv på. Det kan være en hobby eller sport, hvor du mødes med andre unge omkring lige præcis dét.

En mulighed er også, at du taler med en lærer, som du har tillid til, og så kan din lærer forsøge at snakke med dine forældre, hvis nogle af festerne foregår på skolen eller hos dine klassekammerater. Det kan være, at din lærer kan fortælle dine forældre, hvorfor det er godt for fællesskabet, at du deltager.

Jeg håber, at du kan bruge mine råd, så du føler et mindre pres og forhåbentlig får en god snak med dine forældre.

Husk, at du altid er velkommen til at skrive ind igen eller kontakte os på vores chat eller telefon 116111, hvor der sidder en rådgiver klar til at hjælpe. Jeg ønsker dig det allerbedste.

Mange varme hilsner
BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.