Min far

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 18 år

Tak for dit lange gribende brev, hvor du ærligt fortæller om dit forhold til din far. I dit brev skriver du, at du så gerne vil komme over din far, så du kan leve dit liv – og det forstår jeg virkelig godt.

Når man oplever så stort et svigt fra en af de personer, der burde passe allermest på en, nemlig ens far, er det helt forståeligt, at man får svært ved at stole på folk. Når jeg læser om jeres forhold til jeres far, der igennem flere år har været turbulent og ustabilt, kan jeg godt forstå, at du ikke længere har overskud til at fortsætte med at ønske, at I kunne få et andet og bedre forhold. Derfor tror jeg, at du stille og roligt skal lære at acceptere, at I ikke får den far-datter-relation, som du havde håbet på, også selvom jeg godt ved, at det gør rigtig ondt..

Som du også selv er inde på flere gange, så lyder det ikke til, at din far gør det for at skade jer piger, men fordi han simpelthen ikke kan finde ud af at være far. I har forsøgt at give ham muligheden for at blive en del af jeres liv, men han kan ikke. Derfor er det tid til, at I - og måske især dig - lærer at komme videre. Det betyder ikke, at du ikke godt kan skrive med din far imellem, men det skal være på dine præmisser, altså hvis du kan holde til, at jeres kontakt er så ustabil. Det er altså et valg, som du skal træffe - og måske skal du have nogle til at hjælpe dig med at træffe det svære valg. Jo mere, man taler om det, jo lettere bliver det også at finde ud af, hvor ens grænse går.

Når man har oplevet det, som du har, kan det være meget gavnligt at tale med nogle professionelle om det, fx en psykolog. En psykolog er en fagperson, der er dygtig til at stille en masse spørgsmål, som kan få en til at reflektere og med tiden også til at acceptere det, der er sket, så man er i stand til at se fremad, og netop fordi det er det, du ønsker, så tænker jeg, at det måske kunne være en mulighed for dig?

Jeg vil foreslå dig, at du enten kontakter din egen læge, så du kan få en henvisning til en psykolog eller måske tager kontakt til den uddannelsesvejleder, som du er tilknyttet? Hvis du ikke ved, hvem der er din uddannelsesvejleder, skal du tage kontakt til den skole, som du går på nu eller den skole, som du går på. Mon det er noget, som du har mod på at prøve?

De varmeste hilsner
BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.