Jeg kan ikke tage det mere

Hej.

Er virkelig glad for at kunne skrive her. Jeg har ingen at snakke med angående de her ting..

Jeg mødte en utroligt sød dreng på Sjælland, jeg bor selv helt i den anden ende af Danmark desværre..

nåh men.. han er halv dansk, halv irakisk tror jeg nok.

Jeg fortalte mine forældre om ham da jeg kom hjem, og min far har bare SÅ mange fordomme om folk, bare de har en lille smule anden hudfarve end en dansker. Han ville nærmest give mig 30.000 kr. For at finde en dansk dreng.

Men problemet er!! Jeg er ikke til drenge med lys hud og lyst hår 🙁 og jeg kan så godt lide ham jeg mødte..

men nu i dag kom min far med en times lang tale om, at jeg skal finde alle andre i hele verden end ham, bare fordi han er HALV noget andet!? Bliver virkelig ked af det, og han forstår ingenting!

Hvis han så gerne vil have mig til at finde en dansker, så finder jeg aldrig en kæreste. Jeg.. ved ik hvad jeg skal gøre, og jeg HADER deres fordomme..:(

jeg har endelig fundet ham, og nu er han åbenbart helt forkert bare pga hans far er fra Irak!..

Hilsen en pige som hader racisme..

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år,

Jeg kan virkelig godt forstå, du hader fordommene og har en følelse af, at din far ikke forstår noget som helst.

En af grundene til, at ens forældre nogle gange kan have nogle helt andre holdninger end én selv, er, at de er vokset op i en anden tid. På den tid så samfundet ud på en anden måde – og derfor så man også på nogle ting på en helt anden måde, end man gør i dag. Det kan være, at din far har oplevet nogle ting i løbet af sit liv, der gør, at han føler, man må være særligt på vagt over for mennesker, som ikke er født i Danmark – eller hvis forældre ikke er født i Danmark. På den måde prøver han måske at beskytte dig.

Men du er vokset op i en anden tid og ser helt anderledes på det. Du er måske helt ligeglad med, hvor man er født eller hvor ens forældre er født. Du ser bare et menneske, du synes, virker interessant. Og så er det enormt frustrerende, når ens forældre ikke kan se det samme.

Hvad siger din mor mon til det? Hvis hun ikke er så bestemt omkring det som din far, kunne det måske være rart at prøve at snakke med hende om det? Så har du i hvert fald én i familien, du kan tale med. Det kan også være, at ingen af dine forældre kan se sagen fra dit perspektiv. Det eneste, man kan gøre i sådan en situation, er at blive ved med at tale om det. Måske vil I komme til et punkt, hvor I forstår hinanden lidt bedre, end I gør nu.

Uanset hvad, vil der være ting, man ikke er enige med sine forældre om. Og der vil også være ting, man har lyst til at gøre, som ens forældre ikke kan se det smarte eller kloge i. Sådan nogle oplevelser vil de fleste i hvert fald nok have i løbet af deres liv.

Er det sådan, at din far forbyder dig at snakke med den dreng, du har mødt? Eller forsøger han mest at overbevise dig om at glemme ham?
Hvis han ikke direkte forbyder dig at se ham, kan du måske fortsætte lidt med at skrive sammen med drengen – bare for at prøve at lære ham lidt bedre at kende sådan stille og roligt? Måske kan du så fortælle dine forældre lidt mere om ham? Det kan være, at din far får et lidt andet syn på det, jo bedre han lærer drengen at kende?

Har du snakket med dine veninder om det? Måske er der nogen af dem, der har oplevet noget af det samme, som har gode råd?
Du er nemlig slet ikke alene om at stå i din situation, du står i.

Du er også meget velkommen til at ringe eller SMS’e herind på BørneTelefonen på nummer 116 111 eller skrive til os på Chatten, hvis du har brug for at snakke mere om det hele.

De bedste hilsner
BørneTelefonen

Oplever du racisme eller forskelsbehandling?

Racisme er, når der bliver gjort forskel på mennesker, fx på grund af deres hudfarve eller hvor de eller deres familie kommer fra.

Nogle børn og unge fortæller, at de bliver drillet med deres hudfarve og udseende, eller at de ofte hører racistiske jokes. De får måske at vide, at det bare er for sjov. Men det er ikke altid, at det opleves sjovt for dem, som det går ud over.

Det er vigtigt, du ikke går alene med det. Racisme og forskelsbehandling er ikke okay, og du har ret til at sige fra og få hjælp fra en voksen.

Klik dig videre på siden her, og få gode råd til, hvad du kan gøre, og viden om dine rettigheder.

Du har ret til beskyttelse mod racisme

Uanset hvordan du ser ud, hvad du tror på, eller hvor du kommer fra, så har du de samme rettigheder som alle andre børn og unge.

Du har ret til at få hjælp, hvis nogen driller eller nedgør dig på grund af dit køn, udseende, seksualitet, religion, hudfarve eller andet.