Brev
Hvordan fortæller jeg det til mine forældre?
Kære Børnebrevkasse
Jeg er en pige på 16, snart 17 år. For et par måneder siden fik jeg lavet to tattoveringer. Begge tattoveringer sidder på steder, hvor man ikke opdager dem når jeg har tøj på.
Mine forældre ved det ikke. Jeg er en fornuftig pige, det er jeg altså virkerlig, og jeg har et rigtig godt forhold til mine forældre. Dérfor er jeg begyndt at have den ondeste dårlige samvittighed. Især fordi, at min lillebror har fundet ud af det. Han siger at jeg skal fortælle det. Det vil jeg også SÅ gerne, for jeg kan ikke holde det inde længere. Jeg tænker på det hele tiden
Det skal lige siges, at jeg har en diagnoseret depression, og at den her dårlige samvittighed virkelig ikke hjælper på noget som helst. Men jeg er så ked af, at det nok vil bryde tilliden imellem mig og mine forældre.. De vil højst sandsyneligt fjerne mine lommepenge, kræve at jeg får et arbejde (jeg har haft et før, men kunne ikke klare presset), og forbyde mig at se min veninde. Jeg er så ked af, at de kommer til at blive skuffede. Hvordan skal jeg sige det?
Knus Mig
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Tak for dit brev. Det er godt, at du har skrevet og fortalt meget ærligt om hvordan du har det.
Jeg forstår godt din dårlige samvittighed over for dine forældre. Jeg tænker, at den er blevet så ond, som du beskriver, fordi du har gået med den for længe inde i dig selv, og at du nu bliver lidt presset af din lillebror.
Det er en flot måde, du beskriver, hvordan du har det. Jeg tænker, at forældre kan holde til meget, som ikke passer ind i, hvad de synes er pænt, men det kan være svært at holde til - som forældre, hvis ikke man får fortalt sandheden.
Jeg ved godt, at du ikke har løjet, men har undladt at fortælle om tatoveringen. Det bedste, tror jeg, vil være, at du får det fortalt til dine forældre, så du også kan få ro inde i dig.
Kunne du ikke fortælle dine forældre det, som du har det, at du er rigtig ked af ikke at have fortalt dem om tatoveringen. Fortælle dem, du godt ved, at du har brudt deres tillid for en kort stund, men at du gerne vil stå ved din handling og håber, de vil have tillid fremover.
Det kan godt være, at de bliver super sure til at begynde med. Men, når de har sundet sig, håber jeg, at de kan se, hvor ærlig en datter de har. Tit er tanken om sådan en snak meget værre end virkeligheden, selvom jeg godt ved, at det er svært at tage hul på snakken. Du kan bruge dit brev til os og svaret at snakke ud fra. Det kan være en støtte. Eller også kan du aflevere dit brev og svaret her til dem, så kan de også læse hvad du er bekymret for, når de får det at vide med tatoveringen....?
Du skriver, at du har en depression. Det tænker jeg i sig selv må være hårdt for dig, og når du så skal have den her dårlige samvittighed oven i, så kan jeg godt forstå, det er ekstra svært lige nu. Jeg tænker, at selvom man ikke har en depression, er det rigtig svært at leve med en dårlig samvittighed og tanken om, hvornår man bliver opdaget, kan man ikke holde til i længden.
Håber du kan finde det sidste mod og få snakket med dine forældre. Hvis det hele er for svært at overskue, Kan du ringe til BørneTelefonen, hvor der sidder voksne klar til at snakke på 116 111.
De bedste hilsner
BørneBrevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.