Brev
Hvad skal børnepengene dække?
Mit spørgsmål er hvad de børnepenge mine forældre får skal dække.
Mine forældre bor sammen og min far syntes også at jeg burde få nogle af pengene i foreksempel lommepenge eller bare til at købe tøj og sko eller mad i skoletiden. Men min mor siger det bare skal dække mit tag over hovedet og varme osv.
Eftersom mine forældre har et dårligt forhold til hinanden men ikke har råd til at blive skilt snakker de ikke rigtigt ordentligt sammen.
Betaler altid mit eget tøj med de penge jeg får skrabet sammen fra fødselsdage osv, har søgt job flere steder uden held og min mor syntes det er min skyld og jeg ikke prøver nok. Hun kalder børnepengene for familieydelser som er til at dække den “ekstra regning” jeg lægger til huset.
Jeg ved ikke rigtigt hvad jeg skal gøre. Skal de penge de får deles ud med mig også eller er de kun til at dække regninger?
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Jeg kan godt forstå, at det virker forvirrende. Når din far mener noget og din mor noget andet. Det ville være godt, hvis de to kunne blive enige eller måske lave et kompromis.
Det er en ungeydelse, som alle familier har ret til at få. Der er forskelle på, hvor meget man får udbetalt – det er ud fra dine forældres samlede indkomst, når de bor sammen.
Sådan står der i loven: Børnefamilieydelse en en ydelse, som staten betaler til alle børnefamilier i Danmark, som en hjælp til at dække nogle af de ekstra udgifter, der er forbundet med at være en børnefamilie. Ydelsen, der er skattefri, udbetales for alle børn under 18 år.
Så står der ikke helt konkret, hvad pengene skal bruges til, derfor er det op til hver familie, hvordan pengene bruges bedst. Dog har din mor ret i, at det er en ydelse som skal dække den ekstra omkostning, der er forbundet med at have et barn i huset. Du kan læse mere om unge ydelser her: Borger.dk – børne- og ungeydelse
Jeg tænker, at du eventuelt kan tage en snak med dine forældre igen, selvom jeg godt kan høre, at de har meget forskellige meninger om, hvad pengene skal bruges til. Hvis du fornemmer at der ikke er så mange penge til andet end regninger, så er det måske derfor, at din mor synes, at de skal gå til de ting. Men forældre har altså ansvar for at deres børn får omsorg, og det er også tøj, der passer til årstiden. Fx at man har vintertøj, så du ikke fryser. Det er også omsorg at sikre det.
Og så kan du måske snakke med nogle af dine venner, der har arbejde og spørge dem om de måske kan give nogle ideer til andre steder at søge arbejde. Måske arbejder de et sted, hvor de kan sige god for dig? Ellers kan det være, at du søge i de større supermarkeder. Her har du ofte mulighed for at søge via deres hjemmeside, men det er ofte bedst at møde op og aflevere ansøgningen i butikken, gerne til den, der står for ansættelser.  Bliv ved at søg og tjek evt. på nettet, hvordan man skriver en god ansøgning til et job – eller måske kan en af dine veninder hjælpe dig eller en lærer?
Kærlig hilsen BørneTelefonen