Har jeg rettigheder?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år,

Tak for dit brev. Det lyder ikke til at være rart hjemme hos jer lige nu. Det virker som om, dine forældre ikke helt har været klar til, at de er ved at have en stor og selvstændig datter.

Jeg ved fra mange forældre, at det er rigtigt svært, når deres børn bliver ældre, selvstændige og ikke har så meget brug for dem og selv vil bestemme, hvordan de ser ud. Mange forældre griber til at trække forældrekortet og bestemme i stedet for at øve sig i at forstå den unge – selv om de langt fra er enige.

Det er, som du sikkert ved dine forældre, som bestemmer over dig, til du bliver 18 år.  Det betyder ikke, at du ikke skal lyttes på og behandles med respekt.  Alle har ret til et trygt og rart hjem.

Jeg får lyst til at sige til dig, at det ikke på nogen måde er din skyld,  at dine forældre er blevet skilt. Det er ikke spor unfair, at du kan mærke, det er bedst for dig at bo hos din mor. Den ærlighed og de følelser skal du holde fast ved.

Ved din mor og far mon hvor dårligt, du virkelig har det.  Det er super vigtigt, at dine forældre kender til dine følelser for at kunne hjælpe dig og for, at de selv kan begynde at øve sig i, at de er ved at få en voksen datter. Jeg ved godt at det kan være svært at tage den snak, og måske tænker du, at det magter du ikke. Kender du så en voksen, som du har tillid til, der kunne støtte dig i at snakke med dine forældre? Det kunne være din lærer på skolen? Din lærer har pligt til  at  hjælpe og  har måske også gode råd og forslag  til jer som familie. Måske er der en anden voksen omkring dig, en fra din familie, en venindes mor  eller en hel anden, som du  kan bede om hjælp, for  det er ikke i  orden, som det er hjemme hos dig lige nu.

Jeg er lidt i tvivl ud fra dit brev om din etnicitet? Måske ligger der en kulturforskel bag dine forældres ageren? Men derfor er det stadig vigtigt du bliver lyttet til og respekteret, både i forhold til at få medbestemmelse i dit liv, men også i forhold til dine ønsker om hvor du helst vil bo. Hvis dine familie er af anden etnicitet, kan jeg også anbefale du kontakter Etnisk ung, www.etniskung.dk. De har en gratis, anonym rådgivning, som du måske kan få glæde af?

De bedste hilsner fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.