Brev
føler mig så uheldig
Hey Børnetelefonen
Jeg bliver simpelthen nød til at dele noget af min historie med jer. Plejer generelt altid at gemme mine følelser væk og er god til at lade det gode overskygge det onde, som er i mit liv.
Men selvom at jeg altid prøver at få vendt det negative til noget positivt ender jeg stadig med at være pisse uheldig med ALT. Mine venner er også begyndt at kommentere på det.
Har lige dumpet min køreprøve for 5 gang idag, fordi jeg ikke brugt nok mit højre spejl, og samme dag så bliver min søster indlagt.
Min søster lider af spiseforstyrrelse, og grunden til indlæggelsen var at hun havde spist for mange afførringspiller og kastet meget op. Det går mig ekstremt meget på i dagligdagen, især når min mor slet ikke er der for mig. Hun svigtede mig da jeg havde aller mest bryg for hende og da jeg var aller mest sårbar, nemlig da jeg cuttede dybt ned i min arm. Har fuldstændig mistet “gnisten” ved hende, og især fordi at hun er der så meget for min søster under spiseforstyrrelsen. Men når jeg har det skidt, så skal jeg bare tage mig sammen, og klare alt selv. Jeg klarede en depression selv ved selv at kontakte en skolepsykolog.
Men tilbage til mit uheld, jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal stille op? Det er meget sjælendt at der virkelig er en optur i mit liv. Er fx heller ikke heldig med mit kærlighedsliv, enten finder jeg en dreng som er mig utro ellers finder jeg en som stadig er vild med ex kæresten.
Jeg har brug for at vide hvordan jeg skal tackle at jeg er uheldig, for jeg kan slet ikke rumme det mere. + jeg får mere og mere lyst til at cutte for hver dag (stoppede for 3 mdr siden)
Håber I kan hjælpe:)
Hilsen Camilla
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 18 år,
Jeg forstår godt, at du føler livet spænder lidt ben for dig i øjeblikket. Jeg tror de fleste kender til det der med at føle, at man nærmest går i modvind uanset hvad man gør. To skridt frem og et tilbage. Men det skal selvfølgelig helst ikke være sådan, at man aldrig kommer fremad eller har følelsen af at sidde fast og være uheldig altid.
Du skriver, at du føler alt uheld kommer på samme tid. Måske kender du ordsproget: En ulykke kommer sjældent alene?
Det handler netop op, at når der kommer en ulykke, vil der ofte efterfølge andre ulykker. Jeg kan desværre ikke give dig svar på, hvorfor det ofte er sådan, men jeg tænker du måske kan prøve at lægge mærke til eller tale med dine veninder, om de ikke kender til det? Forhåbentlig vil det give dig en følelse af, at du ikke er den eneste, der oplever flere ulykker ske på samme tid. Jeg har i hvert fald talt med andre unge, der har haft samme følelse.
Du skriver, at du ikke føler din mor har været der for dig, da du havde allermest brug for dig. Har du fortalt hende om det svigt, du har følt? Jeg tænker, at din mor formentlig har været splittet mellem din søster og dig og har været der for den, hun tænkte havde mest brug for hende. Men måske hun i virkeligheden godt selv ved, at hun faktisk ikke helt har givet dig den støtte, som du så har haft brug for?
Du skriver du selv tog kontakt til en skolepsykolog, da du fik en depression. Det viser jo en enormt handlekraft og vilje, som er en stor styrke hos dig. Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om din mor måske opfatter dig, som en der ikke har brug for hjælp, men generelt kan klare meget selv?
Måske har hun brug for, at du fortæller hende, at du faktisk også har brug for hende – også selvom du godt kan meget selv. Jeg tænker hun måske ikke er klar over hvor meget du egentlig har brug for hende – især hvis din måde at reagere på, er ved at vende ting indad frem for at råbe og skælde ud. Giver det mening?
Du skriver også, at du får lyst til at cutte, men at det er tre måneder siden sidst. Hvad mon fik dig til at stoppe for tre måneder siden? Jeg tænker, at det er vigtigt at holde fast i dét valg – især når trangen er stor. Hvis det bliver for svært vil jeg råde dig til at kontakte LMS, som vil kunne hjælpe dig med at undgå at selvskade: https://lmsos.dk/ De er eksperter på lige præcis det her område, og ved oveni faktisk også en masse om spiseforstyrrelse. Jeg tænker derfor, at de måske kan være rigtig gode at tale med – også ift. hvordan du tackler at der bliver plads til dig, selvom din søster kæmper med spiseforstyrrelsen.
Derudover hjælper det ofte at aflede sig selv eller finde noget, der kan erstatte det at selvskade, når trangen bliver for stor – noget som du selv synes er rart eller som får dig til at finde ro igen. Det kan være at se en serie, ringe til en god ven, tage ud at træne eller høre musik. Hvad end der kan gøre, at du ikke selvskader. Måske du allerede har fundet nogle gode teknikker, nu hvor det lykkedes dig at undgå det i hele tre måneder? Det er i hvert fald virkelig godt gået, og jeg håber sådan du kan holde fast.
Jeg håber, at du kan få en god snak med din mor og komme på god fod med hende igen. Forhåbentlig vil du føle, at hun derefter vil kunne være der mere for dig og støtte dig i dine svære perioder også. Det handler jo ikke om, at hun skal vælge mellem dig eller din søster, men bare om at hun bliver opmærksom på, at du faktisk også har brug for hende.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen