Det er som om at hun er bange for mig?!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære "Z"

Tak for dit brev. Det lyder ikke rart, at du ikke kan få skabt en kontakt til din gamle veninde, når du ønsker, at I skal være venner igen.

Ud fra dit brev lyder det som om, at du har prøvet mange ting for at få løst konflikten mellem dig og din hende og det synes jeg er super flot. Du er rigtig god til at skrive til os og det lyder også som om, at du har været god til at skrive til din veninde, hvordan du har det og sætte ord på dine følelser.

Det lyder som om, at din gamle barndomsveninde, har haft en stor betydning for dig og at det derfor er svært for dig at "slippe" hende igen. Det er helt normalt at have det på denne måde med personer, som har haft en stor betydning for en. Du skriver, at I i en periode ikke har haft kontakt til hinanden, hvor I har været på efterskole/højskole. Det kan desværre ofte være sådan, at når man er væk fra hinanden på efterskole/højskole, at så udvikler man sig rigtig meget, og som veninder/venner/kærester kan man gå hen og vokse fra hinanden. Så selvom I har haft nogle hyggelige filmaftner og en hyggelig tur ude i naturen, så lyder det som om, ud fra dit brev, at "P" har hygget sig, men at hun samtidig også har oplevet, at I måske er vokset fra hinanden og derfor har trukket sig fra dig, mon det kan være rigtigt?

Jeg kan godt forstå, at det kan være svært at acceptere, at din veninde ikke har lyst til at I skal ses længere, og især når hun har haft så stor en betydning for dig, som hun har. Mon du har fortalt hende alle de ting, som du skriver i brevet til os? Ellers tænker jeg, at du kan prøve at skrive et sidste brev til hende, hvor du forklarer hende, at du skriver det her sidste brev, fordi du har brug for at få afklaret tingene mellem jer og fortælle hende, hvilken betydning hun har haft for dig, hvilket kan forklare hvorfor du har ønsket at genoptage kontakten mellem jer så mange gange. Du kan bl.a. skrive til hende, at hun har en historisk betydning for dig, at hun har betydet rigtig meget for dig generelt og at hun er et vigtigt symbol for dig som den eneste rigtig pigeven, du har haft i din barndom. Du kan evt. også skrive til hende, at du ikke forventer, at hun svarer et langt brev tilbage, men at du blot ønsker at forklare dig og gøre tingene gode igen imellem jer, og det vil betyde meget, hvis hun bare svarer et eller andet, så du ved, at hun har læst det. Hvordan mon det ville være for dig? Jeg kan desværre ikke garantere dig, at hun svarer dig, men jeg tænker, at det måske kunne være godt for dig at få sagt de her ting til hende, så du også kan komme videre, hvis hun virkelig ikke ønsker at være din gode veninde længere. Mon det vil være hjælpsomt for dig?

Samtidig vil jeg også sige, at man jo ikke kan tvinge nogen til at genoptage venskab, og jeg tænker, at det er tid til at give slip på det der var en gang. På det du skriver, virker hun tydeligvis til at være et andet sted i sit liv, end du ønsker og håber på - og det kan være svært at indse, men vigtigt at respektere. Ud fra dit brev lyder det som om, at du er en super god ven, du lyder både trofast og som en man kan stole på, og jeg tænker, at det rigtig ærgerligt, hvis du ikke får lov til at være den gode ven, som det lyder som om, at du er. Måske du kan få lov til at være den gode ven overfor en anden veninde, som vil sætte pris på at have en god ven som dig. Mon det er noget, som du kunne have lyst til at prøve?

Det lyder også som om, at du har en masse gåpåmod og positiv enerig ud fra dit brev, og måske du endda kan bruge noget af det til at få en kæreste, hvis du ikke allerede har sådan en? Det kan være, at det i en periode kan få dine tanker væk fra "P". Mon det ville være noget for dig?

Jeg synes også, det er rigtig flot, at du har talt med din mor om det. Det lyder som om, at du kan tale med din mor om de ting, som er svære, og det er super dejligt at have en mor, som man kan dele ting med. Måske du kunne prøve at tale med din mor om det igen, det kan være, at hun har et godt råd ligesom sidst, som måske kan være hjælpsomt for dig?

Jeg synes i hvert fald, at du lyder som en super sej ung mand, der ved hvad du vil, og som har en masse energi og mange dejlige venneevner, som jeg håber, at du kan få lov at bruge på nogle af dine andre venner og veninder, når "P" ikke ønsker at gentoptage kontakten til dig.

Rigtig meget held og lykke med det!

Mange tanker og knus fra Børnetelefonen.

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.