Brev
det er da ikke sundt?
Kære bb.
Jeg er en pige på 13 år, da jeg var 5 år blev mine forældre skilt. Siden jeg var 5 har jeg ikke haft et normalt liv. Jeg er næsten aldrig glad, jeg er bare ked af det. Jeg til side sætter mig selv, frem for andre.
Jeg tænker aldrig på mig selv, alle andre kommer før mig. Min mor siger jeg skal komme til hende hvis der er noget glat, hvilket jeg også gerne ville men kan ikke. Hvis min far bliver sur på mig og min lillebror, så vil min mor have jeg skal komme og sige det til hende, men det kan jeg ikke fordi at så sidder hun og taler grimt om min far.
Så har jeg ikke bare en ting, men to… Lige da alt det her begyndte ville jeg ikke have det skulle gå udover min skole, en det gør det nu. Jeg bliver hjemme for skole, fordi jeg bare sidder og græder henne i skolen, vær dag ikke fedt.
det eneste jeg nu vil have, er at jeg kan for lov til og være et barn.
Jeg har ikke været et rigtigt barn siden jeg var 5 år!
Hilsen Pigen med dårligt selvværd
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13
Jeg kan se på dit brev, at det har været rigtig svært for dig siden skilsmissen.
Du skriver, at du tilsidesætter dig selv frem for andre. Men måske er det nu tid til, at du skal tænke lidt mere på dig selv? Du har ret til også at være glad, trives i skolen, have det godt derhjemme og være den andre kan hjælpe. Og det, du skal gøre, er du faktisk allerede begyndt at øve dig på. Nemlig at fortælle andre, hvordan du har det. Og det er jo præcis, hvad du har gjort i dit brev. De ting, du har skrevet om i brevet, er allesammen nogle, der kan blive bedre, hvis du fortæller voksne omkring dig, hvordan du har det. En første ting kunne måske være at sige til din mor, at du gerne vil snakke med hende, men det er svært fordi hun taler grimt om din far...
Det går dig på, at alt det her er begyndt at gå ud over din skole. Måske har du en lærer, du kan fortælle nogle af de ting, der er svære i skolen og derhjemme? Det er nemlig helt normalt, at det kan være svært at koncentrere sig i skolen, når man har mange andre ting at tænke på. På den måde vil læreren lettere kunne hjælpe dig og støtte dig, når det bliver svært og du bliver ked af det. Måske kunne I aftale, at der var et sted på skolen, du kunne gå hen, hvis du fik brug for at være alene? Og måske kunne læreren også snakke med dine forældre, så de kunne samarbejde bedre?
Mange børn, der har det svært går rundt med det alene. Men de voksne har svært ved at vide, at du ikke har det godt og har brug for deres hjælp.Ved dine forældre, hvor meget alt det her påvirker dig? Jeg synes, du skal overveje at fortælle din mor og far, hvordan deres skilsmisse påvirker dig. Og at du ikke kan lide, når de taler dårligt om den anden. Og at du ikke kan lide, hvis de bliver sure på dig og din lillebror. På den måde vil du både kunne hjælpe dig selv – og måske også din lillebror.
Du kan vælge at vise dit brev her til brevkassen og måske mit svar. Du har nemlig været rigtig god til fortælle  det, der er svært for dig. Et brev kan gange være en nemmere måde at få det sagt og starte en snak. I et brev kan man også skrive, hvad det er man ønsker sig i fremtiden. Så ved dine forældre også, hvad du drømmer om for dig og din familie. Hvis du synes, kan du bruge det både til din lærer og dine forældre.
Jeg håber, du får taget mod til at få sagt eller skrevet det til de voksne omkring dig eller måske har du en veninde, der kan hjælpe dig med det. Hvis du har brug for flere ideer eller bare har brug for at snakke, er du altid velkommen hos os.
Til sidst vil jeg lige sige, at du også har ret til at bede om, at dine forældre kommer til et møde for at snakke om deres forældre samarbejde - den rettighed hedder initiativret. Du kan ringe ind til Børnenes  skilsmissetelefon på 20600550 og få en snak med rådgiver, du kan læse mere her http://www.statsforvaltningen.dk/site.aspx?p=8905 - måske er det også en idé?
Kærlig hilsen BørneTelefonen