Brev
Begge mine forældre forældre har depression- hvad gøre jeg?
Brevet er anonymiseret af brevkasseredaktionen
Hey,
Lad mig komme direkte til sagen-
Som sagt, så har begge mine forældre depression- og begge er på antidepressiv (det gøre det ikke bedre). Problemet ligger i det at de ikke har så meget overskud til de “normale” forældre ting- det indebærer at de ikke har kunne komme til forældre samtaler (skolen), min konfirmation, højtider (fx juleaften) og min demission- OSV. Det har stået på i de sidste 5 år ca. Det er kommet til det, at jeg er heldig bare at se et klims af dem om dagen, ligemeget om jeg er hjemme ved min mor eller far, da de blev skilt her i maj. Jeg laver mad til min tvilling, tjener selv penge ind til maden med mit deltidsjob, betaler for mine tvillings tøj, shampoo osv. Og nu er vi også kommet til det punkt at min far ikke har råd til at bo i vores hus (hvilket er fint nok) men vi skal flytte i en to værelses lejlighed (stue, badeværelse, og et børne værelse som mig og min tvilling skal dele- vi er 16) og det at jeg skal starte på gym efter sommeren gøre det ikke bedre:/
Nårh jo så står jeg også for at betale mim brors bagmænd (han er stofmisbruger, og er i høj kæld)
ved virkeligt ikke hvad jeg skal gøre- for det ene vil jeg virkeligt gerne hjælpe min famile så meget som jeg kan, men jeg vil virkeligt også gerne forkuser på stx- hvilket er lidt svært når både ens forældre og omverden ikke kan hjælpe… har mange gange skrevet til vores familerådgiver om jeg kan få hjælp nogle steder- pyckolog osv, men til det svare hun kun at det kan jeg godt, men det koster penge- hvilket er det sidste jeg vil bruge mine penge på… det kan godt være at jeg tjener flere penge end andre på min aldre tho (har ca 30 timer i et supermarked, samt for jeg 3000kr fra min mors forsikring, da hun er førtidspensionist) så kan jeg sætte penge til side eller?
Håber virkelig i kan hjælpe mig med at fine ud af hvilken vej jeg skal gå, for jeg ved det ikke selv tydeligvis.
KH en 16 årige pige
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 16 årige pige
Først vil jeg sige: hvor er det godt, at du skriver til os for at bede om hjælp! For hold op, hvor står du alene og har brug for hjælp!
Jeg vil som dig gå lige til sagen og sige, at vi her hos BørneTelefonen har lige præcis en person som jeg tror vil kunne hjælpe dig!
Vi har det, der kaldes bisiddere over hel landet hele landet, som står klar til at rykke ud og hjælpe med ret kort varsel.
Måske har du allerede hørt om at du har ret til at tage en bisidder med til alle de møder du skal til i kommunen eller i familieretshuset. Hvis du ikke har hørt om det kan jeg fortælle at en bisidder er en person, som er der udelukkende for din skyld.
En bisidder kan i princippet være hvem som helst du selv har lyst til at tage med. Men hvis du ikke har sådan en i dit liv, kan vi tilbyde dig en.
Vores bisiddere er frivillige og ulønnede og samtidig er de uddannede socialrådgivere. Det vil sige, at de kun er der for dig og kun fordi de har lyst til at hjælpe børn og unge som dig.
Samtidig kender de det kommunale system ud og ind og ved hvordan de fungerer i din lokale kommune. De ved  hvad du har ret til af hjælp og hvor du kan få det. du kan læse mere om bisidder ordningen her
Ud over at kende til systemet vil de kunne følge op på alt det du har problemer med og hjælpe dig med at få en plan for hvordan du i det hele taget kan få det bedre. Hvis de er noget de ikke kan hjælpe med kan ved de hvem der kan!
Hvis du føler dig klar til at få en bisidder, kan du ringe direkte Bisidningen på tlf. 35555559 og taste 2 for Bisidning. Hvis du og bisidderen beslutter, at du har brug for at mødes, vil det være nødvendigt at bisidderen ved hvem du er.
Der er flere ting der gør dit liv super svært lige nu og et af dem er helt klart, at du har ansvar for alt for meget. Når man er 16 år kan det være mere end rigeligt at skulle tage ansvar for sin egen skolegang. Og du skal langt, langt mere end at passe din skole. Så jeg kan godt forstå, at du synes det er svært at finde fokus og overskud til det også. Jeg håber at du sammen med en bisidder kan få lavet en plan for hvordan du når frem til at dit primære fokus kan være din skole, venner og det, der gør dig glad.
Nu hvor jeg taler om ansvar er det vigtigt for mig at sige at din bror IKKE er dit ansvar! Selvom dine forældre ikke er i stand til at tage det ansvar er det stadig ikke dit. Når dine forældre ikke kan tage ansvar er det kommunens ansvar. En bisidder vil også kunne hjælpe dig med at du får fralagt dig det ansvar.
Samtidig vil din bror også kunne få sin egen bisidder som kan hjælpe ham!
Jeg kunne tænke mig at nævne at der i FN’s børnekonvention ganske enkelt står, at alle børn har ret til omsorg og tryghed fra deres forældre. Det betyder at dine forældre SKAL passe godt på dig. At de skal sørge for at du har det godt og er tryg derhjemme. Det er også dine forældres ansvar, at du får sund og varieret kost.
Hvis dine forældre har svært ved det , så har du ret til at få hjælp!
Dette er en del af den danske lovgivning, så du har ganske enkelt ret til ikke at stå alene med det ansvar og dermed krav på at få hjælp, når du står alene. Jeg ved at jeg gentager mig selv, men en bisidder kan hjælpe dig med at stå fast på den ret!
Jeg ved at de fleste kommuner har særlig hjælp til børn af forældre med psykisk sygdom. Måske er det netop derfor du har en familie-rådgiver. Mon ikke det vil  være en god ide at du beder din familierådgiver om et møde hurtigst muligt. Til mødet vil du kunne tage din bisidder med.
Inden mødet kan du mødes med din bisidder og få snakket om hvad det er du har brug for at familierådgiveren rent faktisk skal hjælpe dig med.
Jeg ved ikke om du har det sådan, men mange børn og unge går ud fra at de voksne enten ikke kan hjælpe eller at de selv kan regne ud hvilken form for hjælp den unge skal have. Derfor vil jeg råde dig til at gøre det helt tydeligt, hvordan du har det og fortælle så meget som muligt. Du skal huske at de har brug for at blive fodret med information fra dig om hvad det er du har brug for for bedst at kunne hjælpe dig.
Jeg har lyst til at slutte af med at sige at du må være en meget stærk og meget klog pige. Ellers havde du jo ikke klaret alt det du har indtil nu. Samtidig er det en alt for stor byrde du har taget på dig. Det ville være svært for selv et voksent menneske at stå med dine udfordringer. Det viser en kæmpe styrke at du rækker ud efter hjælp. Jeg er ikke i tvivl om at den styrke kan hjælpe dig videre!
Jeg håber at jeg med dette svar har været med til at hjælpe dig videre på vejen til at få det bedre. Husk at du er mere end velkommen til at skrive igen. Glem ikke at der døgnet rundt sidder rådgivere klar til at snakke eller chatte med dig på BørneteTelonen.
De kærligste hilsner BørneTelefonen