Anderledes jul

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 13-årige,

Jeg er rigtig glad for, at du har haft mod på at dele dine tanker og følelser, der fylder for dig lige nu, hvor vi nærmer os julen. Så tusind tak for dit brev. Jeg vil meget gerne forsøge at hjælpe.

Det gør mig rigtig glad at høre, at du har haft et så tæt forhold til din onkel, og at du elskede ham rigtig højt. Jeg forestiller mig, at I havde det virkelig godt sammen, og at det må være rigtig svært, at han ikke er her længere.

Måske det også er de følelser du sidder med lige nu?

Måske det kan give lidt ro at høre, at rigtig mange børn og unge fortæller os, at de ikke føler, at de glæder sig til jul, efter de har mistet en, som de holdte meget af.

For nogle kan det være rart at høre, at man ikke er alene om at have de følelser, som man har, selvom det stadig kan føles virkelig svært. Måske det også er lidt rart for dig at høre, at du ikke er alene?

Det kan være, at du kender det, at rigtig mange glæder sig til jul. Og fordi at så mange glæder sig, kan december føles virkelig svær, for dem der har mistet. Særligt fordi december for de fleste er en måned med mange minder, og derfor kan det føles rigtig svært, når man pludselig mangler en person, som var en del af de minder.

Jeg fornemmer, at det måske også er sådan, du har det lige nu – At december føles ekstra svær i år, fordi at I har haft så mange gode minder sammen fra tidligere juleaftner?

At dele sine tanker og følelser

I dit brev er du så god til at sætte ord på, at du ved, at du kunne snakke med dine forældre om det. Men du fortæller også, at du ikke har lyst til at gøre din far ked af det.

Jeg får lyst til at nævne, at du virker som en rigtig sød og omsorgsfuld pige. Du skriver også, at du er mega taknemmelig for din familie, og det får mig til at tænke på, at I har det rigtig godt og trygt sammen.

Når man har tanker og følelser der fylder meget indeni, er det vigtigt, at man deler dem. Måske du kender til, at vores tanker og følelser vokser, hvis vi ikke deler dem.

Det er faktisk lidt ligesom en ballon, hvor der bliver pustet mere og mere luft i. Hvor hvis man deler sine følelser og tanker kommer der måske lidt luft ud og ballonen bliver mindre og mindre.

Derfor kan det være rigtig hjælpsomt, hvis man deler, hvad der fylder indeni, selvom det kan føles svært.

Jeg kommer også til at tænke på, at selvom din far måske bliver ked af det, kan det også være, at det faktisk også gør ham glad indeni, at du fortæller, at du savner din onkel rigtig meget. For måske det er rart for ham at høre, at han har betydet så meget for dig?

Nogle gange kan det også hjælpe rigtig meget at snakke med nogen, som også savner den samme person, som man selv savner rigtig meget. På den måde kan man dele minderne og historierne med hinanden, og det kan føles rigtig rart. Så måske du alligevel kunne have mod på at dele dine følelser og tanker med dine forældre?

Hvis du ikke helt ved, hvordan du skal få sagt dine tanker og følelser højt, kunne det være, at du havde lyst til at vise dit brev til dine forældre?

Jeg synes, at du har været så god til at sætte ord på dine følelser og tanker, omkring den første juleaften uden din onkel. Hvad tænker du mon om det, kunne du have lyst til det?

Måske I kunne lave et ritual til minde for din onkel?

Jeg kommer til at tænke på, at det måske kunne være rart for dig og din familie, hvis I lavede et ritual juleaften, hvor I kunne mindes din onkel.

Når man har mistet en, som man savner rigtig meget, kan det nemlig være rart at lave et ritual for, hvordan og hvornår, man tænker på den, som man holdte af. Både så man kan have en aften, hvor der er plads til, at man kan tænke på den, man savner, men også så man giver sig selv plads og lov til at nyde aftenen, selvom det kan føles svært.

Så måske det kunne være rart, hvis I sammen lavede et ritual juleaften, hvor I mindes din onkel?

Det kunne være, at I kunne lave et ritual, som tager udgangspunkt i, hvad din onkel særligt holdte af. Det kunne f.eks. være, at I måske gav jer tid til at drikke hans yndlingssodavand inden julemaden, eller måske at I så Disneys Juleshow sammen, hvor I spiste hans yndlingsslik.

Det kunne f.eks. også være, at I kunne tænde et lys for ham, der kunne brænde hele aftenen. Måske du har en bedre ide, fordi du kendte ham så godt?

Måske det kunne være rart at skrive et brev til din onkel?

I dit brev synes jeg som sagt, at du har været så god til at sætte ord på dine følelser og tanker omkring den første jul uden din onkel. Det ser jeg som en virkelig god færdighed og styrke hos dig.

Jeg kommer til at tænke på, at det måske kunne være rart for dig at skrive et brev til din onkel?

På BørneTelefonens hjemmeside, har vi lavet sådan, at man kan skrive et brev, til den man savner. Flere børn og unge, der har mistet en de holder af, har nemlig fortalt os, at de synes, det kan føles rigtig rart at skrive et brev til den, man har mistet.

Måske det også kunne være rart for dig at skrive et brev til din onkel. For måske det kunne være rart på en måde at dele dine tanker og følelser om den første jul uden ham med ham?

Jeg håber, at det måske ville kunne give dig lidt ro på at få dine tanker ud på den måde. Så hvis du har lyst og føler, at det kunne være rart at prøve, kan du trykke her.

Jeg har skrevet et langt brev til dig, og jeg kan godt forstå, hvis det kan føles lidt overvældende at læse så meget. Men jeg ville så gerne vise dig, at vi gerne vil lytte og at det er helt okay, at du synes det er lidt svært med jul i år.

Husk på at du altid har os. Vi vil altid gerne lytte og forsøge at hjælpe. Vores telefonnummer er 116111. Tak for dit mod og kæmpe knus til dig.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.