Ingen livsglæde mere

her i coronatiderne føler jeg mig mega mega ked af det…. jeg har ligesom mistet glæden ved det hele jeg føler mig meningsløs og rastløs og samtidig er jeg ved at drukne i lektier og pligter. min familie har aldrig irriteret mig mere og min søster er begyndt at skælde mig ud og være “den store kloge” over for mig. jeg er ældst.
så jeg ved bare ikke, hvad jeg skal gøre? livet føles så ligegyldigt uden skolen (hvor man er væk fra familien) og uden venner (selvom jeg kun har to). jeg føler mig helt i knæ over stress og tristhed håbløshed….hjælp mig…..

13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år.                                                                                                                                                                                                     27.4.20

Hvor er det godt, at du har haft mod til at skrive herind og fortælle om hvordan det er at være dig for tiden. Det er nemlig en stor styrke at kunne sætte ord på, hvordan man har det. Den styrke har du vist ved at skrive herind.

Jeg kan godt forstå, at du er ked af det og føler, det hele er meningsløst for tiden. Sådan er der rigtigt mange unge, der også har det lige nu.  Vi er nemlig midt i en Corona tid, som er svær både for de voksne, men særligt også for børn.

Det er især fordi man pludseligt skal være meget hjemme, og ikke kan tage i skole og se sine venner, på den måde man plejer. Det bliver en helt anden slags hverdag, som man pludseligt skal få til at fungere.

Heldigvis varer Coronakrisen ikke for altid. Man ved ikke helt endnu, hvornår alting bliver mere normalt. Men det kan være rart at tænke på, at det er en svær periode lige nu, som heldigvis kommer til at gå over igen.

Jeg kan godt forstå, at det slet ikke er sjovt lige nu, og at du savner dine venner og din skole meget. Men der er heldigvis nogle ting, man kan gøre for at det bliver lidt rarere.

Mange unge holder kontakten med deres venner ved at FaceTime, Snapchatte, eller spille nogle sjove, fælles mobilspil. Det kan være rigtigt rart at være sammen med sine venner på den måde. Så føles det lidt som om man er sammen, selvom man er væk fra hinanden. Hvad tænker du mon om at prøve det?

Når man er ked af det og rastløs i den her tid, så er det en god idé at lave noget man synes er sjovt eller hyggeligt. På den måde kan man nemlig tænke på noget andet, og få en pause fra de dårlige tanker. Måske kan du godt lide at tegne, danse eller noget helt andet? Så kan du prøve at gøre mere af det.

Der er også god mulighed for at finde en ny hobby eller fordybe sig i en god bog eller en spændende serie. Du kan finde en masse sjove tips til hvad du kan lave her: https://bornetelefonen.dk/tips-aktiviteter-hjemmefra/

Når man går meget hjemme sammen med sin familie, kan der godt opstå nogle konflikter. Når jeg læser dit brev, så tænker jeg på, om din søster mon også har det på samme måde som dig? Måske driller hun dig, fordi hun keder sig?

En idé kunne være at lave noget sjovt sammen – måske kan I tage ud og gå en tur eller cykle i det gode vejr sammen? I kan også spørge jeres forældre, om de har lyst til at tage med ud på en tur eller lave en hyggelig spilleaften derhjemme.

Når du oplever at være så ked af det for tiden, så er det en god idé at tale med sine forældre om det. Det kan nemlig være rart, at de ved hvordan du går og har det. Hvad tænker du om at aftale et lille familiemøde, når I alle sammen har god tid til at snakke?

Måske kunne du starte med at spørge dine forældre, hvordan de har det i hele den her Coronatid, fordi du nemlig synes det er lidt svært. Det kunne være en måde at åbne op for en fælles snak om hvordan man kommer igennem den her tid i fællesskab. Og huske på, at det heldigvis nok skal blive normalt igen.

Hvis du har brug for at tale mere om det med en voksen, så er du også meget velkommen til at ringe eller skrive ind til BørneTelefonen på 116 111. Vi ved nemlig godt, at tanker om Corona fylder meget lige nu, og vi vil meget gerne tale om det og komme med flere gode råd.

Du har allerede vist en stort styrke ved at skrive herind. Jeg håber, at du kan bruge den styrke fremover til at få de dårlige tanker lidt på afstand.

Kærlig hilsen,

BørneTelefonen.

Dette er et svar, som handler om coronavirus eller om problemer, som har med coronavirus at gøre. På BørneTelefonen gør vi os umage for at følge med i viden og anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen. Du kan også selv se mere hos Sundhedsstyrelsen her: https://www.sst.dk/da/corona

Det er vigtigt, at du er opmærksom på, at dette svar kan være forældet. Det betyder at det, der står i svaret, måske ikke helt passer med, hvad Sundhedsstyrelsen anbefaler nu. Der står en dato øverst på svaret, så du kan se, hvornår det er fra.

Vi gør os også umage for at opdatere BørneTelefonens spørgsmål og svar om coronavirus. Dem finder du her: BørneTelefonens spørgsmål og svar om coronavirus

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.