Brev
forvirret
Hej
Jeg skriver til jer fordi jeg er forvirret og det har jeg været i lang tid.
Jeg føler jeg har oplevet slemme ting i mit liv men som ikke er blevet taget seriøst af nogen så har derfor ikke rigtig fået noget hjælp til at bearbejde mine følelser hvilket jeg føler har påvirket mig rigtig meget nu når jeg er 18 snart 19 år gammel.
Jeg har haft en mærkelig opvækst med vold og sorg. Husker aldrig mine forældre var glade for hinanden og de sov altid i forskellige ender af huset.
Min mor var nok slemmest da jeg kunne mærke hvor meget hun hadede min far og sit liv. Jeg husker min mor flere gange forlod os i længere perioder.
I 2015 forlod hun os så helt og mine forældre blev skilt. Hun fik derefter en meget yngre kæreste som selvfølgelig blev den vigtigste i hendes liv. På et tidspunkt var hendes kæreste hende så utro og hun kom til mig i sorg. Men alligevel tog hun ham tilbage og der oplevede jeg første gang hvor vred jeg kunne blive, jeg begyndte at true ham med en kniv. Han døde senere af en overdosis.
Efter det blev alt værre. Jeg oplevede at være hjemme hos min mor mens hun prøvede at tage sit eget liv. Det skete så flere gange at hun prøvede at dræbe sig selv.
I mens alt det her skete var min far også meget deprimeret og havde skåret sig selv rigtig dybt i sine arme.
Midt i alt det her følte jeg mig meget alene og blev smidt ud af 3 gymnasier.
Mine søskende er meget ældre end mig og boede slet ikke hjemme mens alt det her skete.
Jeg føler det har påvirket mig på mange dårlige måder og på mange måder kan jeg ikke rigtig kende mig selv mere. Jeg er meget ensom på en måde, men så alligevel når jeg prøver at være sammen med folk så føler jeg mig dårligt tilpas.
Føler jeg har rigtig meget på hjerte men så alligevel kan jeg ikke få noget ud. Har aldrig lyst til at snakke med nogen, føler ikke jeg kan kommunikere ordenligt længere. Og jeg ved ikke hvad jeg skal sige til folk, fordi hvad skulle de sige og hvordan ville de reagere og jeg tror egentlig heller ikke jeg gider høre på nogen eller deres reaktion.
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 18 år,
Hold da op. Det lyder til at der har været mange svære ting i dit liv. Der er ikke noget at sige til, at du er mærket af det den dag i dag. Det tror jeg de fleste ville være – især hvis man ikke har mulighed for at bearbejde de ting, som er sket. Men det lyder også til, at du kan mærke, at du har  brug for at få talt med nogen, om det ting, du har været igennem og de stemninger, du har levet under i dit barndosmhjem. Det er godt, at du mærker efter og søger rådgivning.
Jeg forstår godt, at du synes det er lidt forvirrende; at du på den ene side føler dig ensom og gerne vil være sammen med andre, og på den anden side mest af alt bare har lyst til at trække dig fra det hele. Jeg tænker, at det primært er fordi du ikke har haft mulighed for at bearbejde dine følelser og derfor har svært ved at rumme dem – og hvis du ikke selv kan rumme dine egne følelser, hvordan skulle du så få troen på at andre kan? Men måske er din 'ballon' ved at være fyldt op, fordi du har levet i det - det har de andre omkring dig ikke, så måske har det slet ikke den følelse af at være fyldt op. Måske er der allligevel nogen, som kan lytte og støtte dig - det betyder ikke, at de kan løse eller fikse tingenen, men være der for dig i den proces, du er ved at sætte igang.
Når du skriver, at du ikke føler du kan kommunikere med nogen længere –  Hvis du tænker det som, at de kan lytte og støtte og ikke fikse det, er der så ikke nogle du kommunikere bedre med end andre? I så fald tænker jeg du måske skal starte dem den person. Det kan være en veninde eller en anden du stoler på – du kunne eventuelt vise brevet for på den måde at starte samtalen? Jeg mener, at fordi du måske føler,  du ikke kommunikerer særlig godt mere, betyder det jo ikke, at andre ikke gør... Jeg håber på,  at du vil kunne finde lysten til at åbne dig op, hvis der bare bliver lyttet og spurgt ind til det.
Du skriver at du har meget på hjerte og det kan være svært at vide, hvor man skal starte, men ved personen noget i forvejen, er det nogle gange lidt nemmere at tage den derfra. Jeg ved ikke om du kender det med, at have veninder som ved mere end andre og de veninder er sjovt nok også for det meste dem, der er nemmest at fortælle nye ting til – fordi de allerede er godt inde i ens liv og man ikke behøver at starte forfra hver gang? Jeg tænker det er vejen frem for dig og tvivler faktisk ikke på, at det vil lykkes for dig en dag efter at have set dit velformulerede brev, hvor du både giver udtryk for svære oplevelser og følelser – det er langt fra alle, der er i stand til det!
Jeg vil derudover anbefale dig at tage en snak med din læge om at få en henvisning til en psykolog og få snakket ud om alt det, du har oplevet. Jeg tror det er nødvendigt for, at du få vendt tingene og se dit liv igennem og finde en vej i det, som er god for dig. Det er ikke sikkert, at du behøver at tage derhen mere end et par gange, men ikke desto mindre er det meget vigtigt, at du finder modet og gør det. Du er over 18 år, så dine forældre behøver ikke at være inde over det og får du en henvisning fra lægen, så kan du få tilskud til betaling. Det er din læge, der kan vurdere det. Du kan også kigge på linket til psykiatrifonden, og se om du bor i en kommune, som tilbyder gratis psykologhjælp til unge mellem 18-25 år: http://www.psykiatrifonden.dk/om/projekter-aktiviteter-og-samarbejder/kv-17/er-din-kommune-roed-gul-eller-groen.aspx
Jeg håber at du har mod på at gøre nogle af de ting eller er blevet inspireret til at gøre noget andet for at få talt om det. Du virker til at være på vej til at tage et skridt mere.
Hvis du har brug for at snakke mere om alt det, der er sket, er du meget velkommen til at ringe eller smse til BørneTelefonen på 116 111 eller skrive på vores chat.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen