Brev
Føler mig stressed
Hej.
Jeg har et seriøst problem. Som har gået på i flere år. Jeg har bare først lige fundet ud af det. Jeg føler mig aldrig tryk, aldrig mæt, aldrig elsket, altid træt. Jeg føler bare altid at jeg mangler noget. Jeg har ingen ide om hvad det kan være.
Altså jeg tror på en måde at jeg stiller for høje krav til mig selv fx. til gymnastik siger jeg til mig selv, hvis der nu er nogle der lige har lavet en ok salto, så siger jeg til mig selv: du gør det bare 50 gange bedre end hende, men alligevel bliver min 100 gange dårligere end hende jeg sammenlignede mig med.
Jeg vil prøve at skriver par ting ned der kunne være grunden.
•mine forældre blev skilt da jeg var 3 år.
•jeg er altid træt.
•jeg er føler mig presset pga. en af mine lærer faktisk er det en af mine y-lærere der bliver med med at sige at jeg kan gøre det bedre (min matematik lærer).
•nogle gange når jeg fortæller noget til min beste veninde selvom jeg stoler 110% på hun ikke siger mine hemmeligheder til nogle, er jeg alligevel bange for at hun fortæller det til hendes forældre eller søskende, vi har faktisk være lidt op og ned uvenner på det sidste, det kunne være fedt med nogle råd (men det er ikke mit største problem).
•jeg er enebarn og på den måde føler jeg mig også ensom, for jeg føler ikke at eg har nogle at betro mig 110% til. Altså min fars kone slår mig også nogle gange, når jeg er der hver anden weekend, selvom jeg har kendt hende siden jeg var 4. Det er først begyndt for cirka 2 år siden. Hvergang siger hun det er fordi, hun har meget at se til.
Min mor råber af mig, og hun er ret hurtig på aftrækkeren, ligesom mig. Men det er hende jeg bor hos, og det er jeg glad for.
•min far har to plejebørn.
•Jeg føler mig så stresset og jeg har alle de ting som man har hvis man har stress.
•vi er lige flyttet væk fra byen, og jeg føler ikke at jeg er helt vild med lejligheden vi har bort der i snart 3 måneder, og det er stue lejlighed. Kan bare ikke lide stedet. Bor der med med min mor.
Det er langt fra min skole. Men jeg elsker min skole.
Vil i hjælpe mig??
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år,
Tak for dit brev. Det er et flot overskud og mod, du har haft til at skrive til os. Jeg kan godt forstå, at du føler dig træt og ikke godt tilpas og stresset med alle de ting, du beskriver.
Jeg vil starte med at sige, det varmer mit hjerte at læse, du er glad for din skole.
Jeg tænker, at der er rigtigt mange ting i dit liv lige nu, der gør, at du ikke føler dig tryg med personer, der er omkring dig og ikke er tilfreds med dig selv. Det er store ting, som de voksne omkring dig også har ansvar for at hjælpe dig med.
Som du sikkert godt ved, er det ikke i orden, at din papmor slår dig, selvom hun har meget at se til. At blive slået skaber så meget utryghed, som børn ikke skal vokse op i, og så er det, som du sikkert ved, ulovligt at slå. Din papmor skal stoppe med at slå. Kan du snakke med din far om det …..? Hvis det er for svært for dig, har du måske en lærer på din skole, som du kunne fortælle, hvordan du har det, og at du har brug for at få hjælp til at få fortalt din familie, hvordan du har det. Måske kan din veninde støtte dig at snakke med din lærer - måske din y-lærer?
Hvis din lærer kender til, hvordan du har det, har din lærer pligt til at hjælpe dig og din familie og få lagt en plan for, hvordan du kan få det bedre.
Jeg håber, du kan holde fast i dit mod og bede din lærer om hjælp. Det er vigtigt, at du får hjælp af voksne til at få lagt en plan for, hvordan du skal få det bedre, og hvordan I kan være familie på en måde, hvor dine forældre passer på dig og tager ansvar.
Du skriver, at du heller ikke er helt tryg ved din veninde. Måske har du ret i, at din veninde fortæller lidt til hendes forældre og søskende, men det kan være at din veninde kan mærke, du ikke har det godt for tiden og har brug for at dele sin bekymring med nogen. Kunne du fortælle din veninde, at du er inde i en tid med mange svære ting? Du kan fortælle din veninde, at det er ok, hvis hun spørger dig eller fortæller dig, hvad hun tænker om dig i stedet for at snakke med andre, som du føler, hun gør. Jeg tænker, at det er vigtigt, du fortæller din veninde, hvordan du har det, for at hun kan forstå dig og måske være en støtte for dig.
Puha, jeg ved godt, at jeg skriver du skal snakke med voksne og din veninde. Det er bare ikke nemt at hjælpe, hvis ikke de ved, hvordan du har det.
Måske har du lyst til at ringe til BørneTelefonen 116111, som det første og snakke med os, vi er jo  vant til at snakke med unge, som har det ligesom dig.
De bedste tanker fra BørneTelefonen