Brev
Ensom i gymnasiet
Hej Børnetelefonen
Jeg er en pige på 18 år som går i 2.g nu på HHX. 1.g gik fint og jeg fik nogle nye veninder og kendte også nogle i forvejen. Men eftersom vi er startet i 2.g er alt gået dårligt, og dem jeg gik med er jeg ikke veninder med da jeg ikke gad at være sammen med dem da de altid er negative og bagtaler folk hele tiden, og de ignorere mig også og kigger ondt på en, og der er altid et eller andet i vejen.
Nu går jeg kun med en anden pige som skulle forestille at være min veninde, men hun nedgør mig også altid, og er ofte væk. Jeg føler ikke hun er en rigtig veninde. Men hun er den eneste jeg rigtig har i klassen. Jeg kan heller ikke rigtig tale med de andre fra klassen og de fleste har allerede grupper.
Jeg har taget med til fester og det, og prøvet at være social med folk. Hver dag er jeg ked af det, og jeg har slet ikke lyst til at gå på skolen mere, og jeg føler mig bare som et påhæng hvis man skal vælge grupper. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre af mig selv når jeg ingen har i skolen, og jeg troede ellers det ville blive bedre i 2.g.
Jeg har en rigtig dejlig familie og en sød kæreste, men min kæreste bor i Odense, hvilket er langt væk fra mig. Men hver gang han eller jeg skal hjem bliver jeg så ked af det, fordi jeg ved jeg skal i skole igen og føle mig alene. Jeg har grædt rigtig meget her for tiden, og ved snart ikke hvad jeg skal gøre mere.
Mine forældre og jeg har snakket om at skifte til en anden HHX med samme linje og fag, som ligger i en anden by ikke så langt væk. Men jeg ved ikke om det vil være dumt at skifte i 3.g da jeg snart er færdig, og om man overhovedet vil få det bedre i den nye klasse.
Men jeg ved også bare at jeg ikke kan holde lidt over et år ud mere, og bare gerne vil væk fra denne her skole. Det påvirker mig ikke fagligt, men Jeg har ingen lyst til at gå på denne her skole mere på grund af det sociale, og det er virkelig en skam det skal være sådan på en skole hvor folk burde være voksne nok til at acceptere alle som de er.
Jeg ved godt at man er der for at uddanne sig og ikke for at få venner som nogen siger, men det fylder bare en rigtig stor del alligevel når det ikke går godt socialt. Håber du kan komme med nogle råd om hvad man kunne gøre? evt. om man skulle flytte skole eller noget andet?
Hilsen M.
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære M på 18 år.
Hvor er det godt du skriver herind omkring dine overvejelser omkring at skifte gymnasium. Det lyder til at du har gjort dig rigtig mange tanker omkring for og imod for at skifte til en anden skole. Jeg vil starte med at rose dig for, at du allerede har inddraget dine forældre i hvordan du har det. Hvor er det dejligt, at du har en god familie og en sød kæreste til at støtte dig.
Du skriver at du græder, at du ved at du ikke kan holde ud at gå på skolen et år mere. Mit råd er derfor at du og dine forældre skal gøre to ting. 1:  Jeg synes I skal bede om at komme til en snak og en rundvisning på den anden skole. 2: Jeg synes, at du (og måske også dine forældre) skal tage en snak med en lærer på den nuværende skole omkring din manglende trivsel. Er der en af lærerne, du ville kunne snakke med omkring det, at du overvejer at skifte skole, da du ikke trives socialt og at du oplever at der er meget bagtaleri i klassen? Når I har gjort disse to ting, så tror jeg du vil føle dig bedre i stand til at træffe valget omkring, hvorvidt det kan blive bedre der hvor du går, eller om du skal tage springet og skifte skole.
Jeg synes i hvert fald på ingen måde, at du skal pines med at gå i 3.g. et sted, hvor du er så ked af at gå, at du græder af ulyst - så er det altså bedre at skifte skole.
Jeg kan i øvrigt godt forstå, at du er træt af negative folk og mennesker der bagtaler. Hold bare fast i, at det ikke er værdier, du synes om. Jeg synes faktisk, det er helt okay, at man siger fra over for disse ting. Har du mon sagt til din nuværende veninde, at du føler hun nedgør dig? For måske er hun ikke klar over, at det er det, hun gør, eller hvordan det føles for dig?
Jeg håber, du kan bruge mine råd og hvis du har mere du vil drøfte, så må du endelig kontakte BørneTelefonen igen. Vi vil meget gerne hjælpe.
Mange kærlige hilsner fra Børnetelefonen