Venner, ensomhed, manglende lyst til livet

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige,

Tak for dit brev. Du skriver at du føler dig ked af det og ensom. Du skriver detaljeret om hvordan du har det, og om hvordan du “snor” dig i forhold til dem omkring dig, for at de ikke skal vide sandheden om, hvordan du egentlig har det. Det gjorde stort indtryk på mig. Du er god til at beskrive dit liv og de følelser du har omkring ensomhed.

Du har i et stykke tid været ked af det og ikke haft lyst til at leve, og derfor haft et forløb med en psykolog. Du skriver at hun ikke mente at du kunne få mere ud af at gå hos hende. Blev du selv spurgt om du kunne få mere ud af det? Ville du gerne have fortsat med samtalerne hos psykologen? Du skal vide, at du har også ret til at blive hørt og udtale dig om din situation, og til at komme med ideer til hvad der kan gøres.

Jeg bliver bekymret når jeg læser at du ikke kan huske sidste gang du var rigtig glad, for ligesom livet består af både gode og dårlige ting, er det vigtigt at der er plads til glæde i dit liv og til at du mærker den. Lige nu blokerer ensomhedsfølelsen måske for at du kan føle glæde?

Du skal vide, at du ikke er alene om at føle dig ensom, og at der er steder som fx Ventilen (www.ventilen.dk), hvor du kan læse om ensomhed, og se hvilke tilbud de har  – ofte sammen med andre unge. Måske er der noget i nærheden af dig, som du kunne tænke dig at deltage i.

Jeg tænker at du kunne have brug for hjælp til at fortælle mere ærligt om hvordan du har det. Jeg synes ,jeg ser i dit brev at du ikke fortæller nogen om din følelse af ensomhed? Når du taler med din psykolog, dine forældre og de andre unge på efterskolen snakker du udenom eller lyver måske…Hvis det er rigtigt, kan jeg godt forstå at du er ked af det, for det er så hårdt at gå alene med ensomhed, og den følelse skal du ikke bære alene. Den skal du have hjælp til at komme videre med og forhåbentlig ud af.

For mig ser det ud til at der er mennesker omkring dig – dine forældre, en psykolog, lærere og elever på din skole – som vil dig det godt. Kunne du snakke med en af dem omkring dig om hvordan du har det, og få deres støtte til at arbejde med din ensomhed?

Du har mange styrker: Du er bevidst om, hvordan du har det, og har beskrevet det for mig i dit brev. Du har allerede arbejdet med dig selv i et halvt år sammen med en psykolog. Du har overskud til at skrive her til Børnetelefonen, og det fortæller mig alt sammen at du er stærk og modig – og god til at søge hjælp.

Mit råd dig er at søge mere eller anderledes hjælp end det du hidtil har fået. Kunne det være en ide at starte hos en ny psykolog? At mødes med andre uge der føler sig ensomme? At kontakte en rådgivning som fx Børnetelefonen eller Headspace? Eller noget helt andet, som du kunne tænke dig!?

Der er en vej ud af ensomhed for de fleste, og du skal lede efter din vej, og lede efter hvad der giver dig livsglæden tilbage igen! Og du skal trække på de mennesker omkring dig som kan hjælpe og støtte dig undervejs.

Du er sej og jeg tror på at du kan klare det.

Kærlig hilsen

Børnetelefonen

Efterskole Hvordan får man nye venner?

Skal du snart starte på efterskole? Eller går du måske allerede på en?

Efterskole kan være en helt særlig oplevelse, hvor man får nye venner og særlige oplevelser. Det kan også være, at man oplever nye slags udfordringer.

Overvejer du efterskole, har du måske tanker som: Er efterskole det rigtige for mig? Hvordan betaler man for efterskole?  Hvordan får man venner? Hvad gør man ved hjemve? Eller skal jeg slå op med min kæreste, fordi jeg starter på efterskole?

Få gode råd og vejledning til efterskole inde på vores temaside her.

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job