Brev
Ensom på efterskole
Hej BørneTelefonen
Jeg er en pige på 14 år, der går på efterskole i niende klasse. Jeg har altid været hende den generte, stille type. Men som jeg er blevet ældre er det blevet sværere og sværere for mig socialt. Jeg vil sige at jeg har en rigtig ven. En jeg har kendt siden jeg var helt lille. Men vi går ikke på samme skole, og jeg havde det bare lort på den skole, så mine forældre og jeg valgte at jeg skulle på efterskole i år.
Og nu er jeg her. Oppe på mit værelse, helt alene. Jeg forstår bare ikke hvordan man gør. De andre har allerede dannet grupper, og render rundt og laver alle mulige sjove ting. Jeg føler mig bare så ensom. Lige pludselig føles min gamle klasse ikke så slem, for der kunne jeg idetmindste komme hjem til min dejlige familie, og bare være mig selv. I mit trykke hjem.
Men her er der bare altid nogle. Og det føles forkert bare at side på mit værelse, men det er også sindssygt ubehageligt at gå ud på skolen, uden at have nogle trykke steder at gå hen. Det føltes bare så forkert, ensomt at være her. Jeg vil så gerne bare være en normal teenager, med et par tætte venner. Jeg vil bare gerne være normal. Men jeg sidder her, på mit værelse, og kan ikke lave andet end at kigge ned i min skærm.
Jeg savner bare dem derhjemme, så mega meget. Min mor. De regner bare allesammen med at det bliver godt, nu hvor jeg er her. Men jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre. Jeg savner bare alt det derhjemme, som jeg ikke satte pris på før.
Jeg savner min ven, som jeg nu ikke har set i en måned. For når jeg endelig kommer hjem på weekender, kan jeg bare ikke mere. Og jeg føler mig bare forfærdelig. Jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre af mig selv.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år.
Hvor er det bare modigt af dig at skrive ind til BørneTelefonen om din ensomhed.
Du skriver, at du altid har været en stille og genert pige. Derfor er det så flot, at du ud over at mærke efter hvordan du har det, også reagerer og rækker ud efter hjælpen. Du skriver klart og tydeligt hvordan ensomhed fylder i din hverdag, og jeg kan godt forstå, at du har brug for at dele det med nogen.
Du skriver, at du ikke føler dig normal, fordi du kun har en tæt ven. Hertil vil jeg sige, at der er mange børn og unge, der ligesom dig føler sig ensomme. BørneTelefonen taler med flere af dem hver dag. Der er intet unormalt i at føle sig ensom.
Som mennesker har vi nemlig et stort behov for at føle, at vi hører til et sted. Derfor kan jeg så godt forstå, at du får den følelse, når de andre på skolen hurtigt har fundet hinanden i deres grupper – og du ikke har nogen gruppe.
Du fortæller, at du havde det af lort på din gamle skole, så du og dine forældre valgte, at du skulle starte på efterskole. Du har sammen med dine forældre truffet en beslutning om, at du skal på efterskole i håb om, at det vil være bedre for dig.
Dette fortæller mig, at dine forældre lytter til dine behov, og at det også er vigtigt for dem, at du har det godt. Du fortæller også, at du føler dig tryg ved din familie – især din mor. Hvor er det bare dejligt, at du har sådan en god familie.
Jeg kommer til at tænke på, om du mon ville kunne fortælle dine forældre om, hvordan du egentlig har det på efterskolen? Jeg tror ud fra det, som du har fortalt om dine forældre, at de vil lytte til dig, hvis du fortæller, hvordan du har det. På den måde kan I i fællesskab finde ud af, om det er en god idé, at du fortsætter på skolen, når du har det sådan.
Hvis du føler, at du gerne vil give efterskolen en chance mere, kunne en ide måske være at tale med en efterskolelærer? En lærer som du føler dig tryg ved og tør betro dig til – hvis der er sådan en på skolen? Efterskolen har nemlig, ligesom en hver anden skole ansvar for, at alle elever har det godt og ikke føler sig alene.
Du har allerede fortalt dine forældre, at du havde det dårligt på din gamle skole. Det er meget stort af dig og viser hvor modig du er. Dette er en klar styrke, som jeg er sikker på, at du vil kunne finde frem igen, når du skal fortælle andre, om hvordan du har det.
Selvom det kan føles svært, så foreslår jeg dig at fortælle andre om, hvordan du har det. Når de voksne i din omgangskreds ved hvordan du har det, kan de også bedre hjælpe dig.
Jeg håber du finder modet til at fortælle andre om din ensomhed. Hvis det er svært for dig at snakke om, kunne du måske vise dette svar til nogen? Det kan sommetider hjælpe, hvis følelsen er svær at sætte ord på i virkelighedens verden.
Du er altid velkommen til at kontakte os igen, hvis du får brug for vores hjælp igen. Held og lykke.
De bedste hilsener fra BørneTelefonen.