Brev
hej efterskole
hej jeg kommer aldrig rigtig i skole længere og ville gerne på efterskole men mine forældre kan ik betale for det jeg ville høre om hvordan jeg måske ka komme på efterskole mangler virklige og komme væk
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år,
Tak fordi du har delt dine tanker og følelser med os. Jeg kan virkelig mærke, hvor svært det må være for dig lige nu, og hvor meget du har brug for en forandring.
Det må være rigtig hårdt at kæmpe med at komme i skole, føle at efterskole er løsningen, og samtidig opleve, at dine forældre ikke støtter dig i det. Jeg ser, hvor meget du har brug for at komme væk og få en frisk start, og det er helt okay at have de følelser.
Jeg vil gerne give dig nogle råd, som måske kan hjælpe dig med at tale med dine forældre om dit ønske om at komme på efterskole. Måske kan du starte med at tænke over, hvilken slags efterskole du gerne vil gå på. Er der bestemte fag eller aktiviteter, du er interesseret i? Det kan være en kreativ linje, sport, musik eller noget helt andet, der tænder en gnist i dig.
Når du taler med dine forældre, kan det være en god idé at forklare, hvordan du føler, at efterskole kan hjælpe dig. Fortæl dem om dine interesser og de muligheder, du ser i at gå på efterskole. Du kan forklare, at du har svært ved at finde motivationen i din nuværende skole, og at du tror, en efterskole kan give dig en frisk start og nye muligheder for at lære og udvikle dig.
Det kan også være en god idé at finde nogle eksempler på efterskoler, der har støtteordninger eller legater, som kan hjælpe med økonomien. Det kan vise dine forældre, at der er hjælp at hente, og at det måske ikke behøver at være så dyrt, som de tror.
Jeg tror virkelig på, at du kan finde en måde at tale med dine forældre på, så de kan forstå, hvor vigtigt det er for dig at få en ny start på en efterskole. Husk, at du ikke er alene, og at der er mange, der gerne vil hjælpe dig.
På hjemmesiden Efterskolerne kan du læse om efterskolelivet og få gode råd til skoleåret. Du kan også søge efter en efterskole, der matcher dig og dine behov. Der er mulighed for at finde både almene efterskoler og specialefterskoler, og du kan også vælge et område, der passer dig bedst.
Måske har dine forældre ikke penge til at betale for efterskole – uanset hvad. Så er der andre måder at komme væk hjemmefra.
Hvis du har brug for mere støtte eller bare har brug for at tale om, hvordan du kan komme væk på andre måder, er du altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen.
Vi kan også tale om det med skolen og sammen find frem til ideer, der måske kan gøre det rarere for dig at komme i skole. Vi er her for at lytte og hjælpe dig. Jeg er virkelig stolt af dig for at række ud og bede om hjælp. Det viser styrke og mod. Jeg tror på, at du kan klare det her, og at du kan finde en løsning, der fungerer for dig.
Varme hilsner,
BørneTelefonen