Efterskole i niende eller tiende?

Hej BørneTelefonen

Jeg er en pige på 14 som går i ottende klasse.

Jeg har været ude og kigge på efterskoler og fandt den rigtige og meldte mig på til tiende. Nu er jeg dog kommet i stor tvivl om det var det rigtige valg. Jeg har nemlig skilte forældre og min mors side syntes at tiende er det helt rigtig og perfekt for mig og alt muligt, det var nok også en af grundene til jeg valgte at tage afsted i tiende.

Men min fars side syntes jeg er klar og moden nok til at tage afsted i niende for at jeg kan udvikle mig mere og bliver bedre til at være social.

Men min mot syntes jeg skal tage afsted i tiende fordi at der har man ikke så meget fokus på eksamenerne og hun føler jeg har brug for et år uden st tænke for meget på skole og bare finde mig selv.

Syntes det er en kæmpe svær beslutning, fordi jeg kan jo se det fra begges sider og er også ret god i skolen. Men har også hørt at de fleste tager afsted i tiende, men næsten alle på min overgang der skal på efterskole tager afsted i niende og jeg tænker bare om det er det forkerte valg ?

Tror også stadig at jeg ville kunne nå og ændre det, hvis vi ringede til dem og spurgte.

Men har også virkelig tænk på alderen med gymnasiet efter, fordi alle dem der tager afsted i niende kommer jo til at være et helt år foran på gymnasiet end mig, plus alle mine venner der ikke tager på efterskole, men tager direkte videre på gymnasiet. Er virkelig bange for at være en outsider på gym, når man er et helt år bagud og måske et år ældre end alle dem i din “årgang”

Har virkelig brug for et godt råd og noget mere viden, altså viden om det er sandt der er flest der tager afsted i tiende og fordele og ulemper

Tusind tak for jeres tid og svar hilsen pige på 14😊

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Jeg kan sagtens forstå du skriver ind til BørneTelefonen, for det virker til at du står helt alene i det dilemma du beskriver. Det kan være svært at vælge det helt rigtig, specielt når det handler om ens uddannelse. Jeg har stødt på mange som dig, der er i tvivl om hvilken retning de skal vælge.

Du beskriver i dit brev, at du lidt står mellem dine forældre holdninger, om hvorvidt du skal det ene eller det andet.

Dog bliver jeg særligt nysgerrig på hvad du ønsker. Man kan nemt lytte til ens forældre for det er jo dem, der kender en bedst. Men i nogle situationer som disse, synes jeg du burde lytte til din egen mavefornemmele. For det er nemlig dig og ikke dine forældre der skal tage beslutningen. Jeg skriver dette for at gøre dig opmærksom på, at hvis du stadig er i tvivl efter, at havde spurgt en voksen. Så vil jeg forslå, at du fulgte din mavefornemmelse. Du kan eventuelt spørger dig selv: “Hvad har jeg lyst til? Hvad drømmer jeg om?”.

Det kan være svært at svare på hvilke nogle fordele og ulemper der findes ved at taget tiende på efterskole. Det er nemlig meget forskelligt. Kender du du mon nogen, har har gået i tiende på efterskole, som kan dele deres erfaringer?

Efterskole kan for nogen unge være det perfekte sted at starte inden man tager en ungdomsuddannelse. For andre unge vil det slet ikke give mening. Din beslutning kan tage højde for hvad du faktisk gerne vil og om efterskolen kunne være nyttigt hvis du tog tiende klasse. Jeg kan sagtens sætte mig ind i dine tanker omkring, at være en “outsider”. Det har alle mennesker prøvet minimum gang i deres liv og det er helt normalt.

Jeg kan læse mig frem til, at du er bange for at du måske kommer til, at være yngre end dem fra din klasse. Du er i virkeligheden ikke den eneste der vælge at starte på gymnasiet lige efter niende, der er rigtig mange! Alder er faktisk bare et tal, det definere hverken din personlighed eller kompetencer. Det er også okay, at være på forkant end sin tidligere årgang.

Det kan føles virkelig nederen, at forlade sin klasse for at taget gymnasiet. Men du skal ikke glemme, at du kommer til at få mange nye venner og veninder på gymnasiet. At du vælger gymnasiet lige efter niende betyder ikke, at du kommer til at miste dine venner fra den årgang. Tværtimod kommer du til at lære en masse andre at kende og få nye relationer.

Jeg tror på at du træffer den bedste beslutning, der passer helt perfekt til dig.

Bedste hilsner fra BørneTelfonen

Efterskole Hvordan får man nye venner?

Skal du snart starte på efterskole? Eller går du måske allerede på en?

Efterskole kan være en helt særlig oplevelse, hvor man får nye venner og særlige oplevelser. Det kan også være, at man oplever nye slags udfordringer.

Overvejer du efterskole, har du måske tanker som: Er efterskole det rigtige for mig? Hvordan betaler man for efterskole?  Hvordan får man venner? Hvad gør man ved hjemve? Eller skal jeg slå op med min kæreste, fordi jeg starter på efterskole?

Få gode råd og vejledning til efterskole inde på vores temaside her.

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job