Brev
Ai og eu lov
Hej børnetelefon
Jeg følger meget med i medier og har hørt nogle ting om den AI act EU har igang.
Jeg har længe håbet på at problemer såsom deepfake porn og falske seksuelle AI billeder af børn ville blive ulovliggjort, især da jeg ikke har lyst til at støde på det på nettet og har været bange for at blive udsat for ubehagelige oplevelser som jeg ved mange allerede har haft med AI.
Kommer vi til at se nogle ændringer på sådan noget her i danmark pga EU?
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej du
Tak for dit vigtige spørgsmål. Jeg kan godt forstå, at du savner et godt svar. Det er nemlig ikke i orden, at man på nettet risikerer at støde på deepfake porn og seksuelle AI billeder af børn.
Det er jo vildt ubehageligt, når de skræmmende billeder rammer en, og risikerer at sætte sig fast på nethinden og i hukommelsen. Det er meget utrygt, og man får det indtryk, at problemet bliver større og større.
Jeg tror, at mange mennesker ligesom dig spørger om, hvad der kommer til at ske på området? Nogen må jo gøre noget – hvad sker der fx lovgivningsmæssigt?
Der findes allerede EU-lovgivning på området
Måske vil det være en overraskelse for dig at få at vide, at der faktisk allerede findes regler på området.
Som det er i dag, er AI-genereret seksuelt materiale af børn klart ulovligt ifølge EU-lovgivning. Det gælder også deepfake porn (når dem, der er med, ikke har sagt ja til det).
EU kan allerede nu udstede kæmpe store bøder, hvis virksomhederne, som laver eller bruger AI, ikke følger lovgivningen.
Måske spørger du lige som mange andre: Hvordan kan det så være, at jeg og andre bliver ramt af de billeder og videoer? Hvor er de mennesker, der skal hjælpe med at gøre nettet til et trygt sted at være?
Et svar kan være, at disse personer allerede arbejder på fuld tryk. Men fordi AI-teknologien stadig er ny, så forsøger lovgivning, politi og jurister lidt forpustet at følge med udviklingen.
Nu forsøger ny lovgivning fra EU at rydde op på nettet
Heldigvis har EU nu taget ansvaret for, at NU der skal ryddes op på nettet – af hensyn til børn og unge. Og af hensyn til alle mennesker.
Digital Services Act er en lovgivning, der b.la. handler om at fjerne alt det ulovlige og ubehagelige indhold, der ligger på nettet lige nu. Det gør man for at sikre, at børn og unge ikke skal opleve lige så mange ubehagelige ting online. Helst slet ingen.
Selvom det stadigt kan være utrygt at færdes på nettet, trods disse tiltag og nye love – så sker der hele tiden forbedringer og oprydning på nettet.
Måske kan dette svar berolige dig lidt. Det håber jeg.
Jeg tænker i hvert fald, at det er rart for at vide, at mange personer i EU og andre steder arbejder på, at mennesker kan færdes på nettet uden at blive ramt af voldsomme og ulovlige billeder.
Hvor er det skønt at der findes mennesker som dig, der ikke vil acceptere, at det skal være utrygt at færdes på nettet. Du reagerer og du har skrevet herind. Sådan noget er med til at lægge et pres på dem, der laver lovgivningen.
Jeg forestiller mig, at dem, der laver det AI generede indhold, også bliver påvirket af, når både børn og voksne er kritiske overfor alt det ubehagelige, men kan støde på online.
Du hjælper andre børn og unge ved at du råber op. Så tusind tak for at du har skrevet til os og har brugt tid og kræfter på det.
Til allersidst vil jeg give dig et link, hvor du kan læse mere – se her.
Kærlig hilsen Brevkassen