Brev
HJÆLP JEG ER 12
Jeg skriver her ind fordi jeg er meget forvirret og har brug for hjælp
jeg har en app, der hedder telegram
Der har jeg nogle venner og sådan og nu har jeg vidst måske fået en kæreste der inde og jeg ved at det ikke er en der snyder (tror jeg)
Jeg har ikke givet noget personligt kun at jeg er 12 år og i dag skrev han at han ville giftes med mig han er 17 år og jeg er 12 år
jeg har spurgt min ven om hjælp der inde fra men det hele er forvirrende
Hvad skal jeg gøre (han siger han elsker mig)
Og han er fra Korea og min ven er fra Amerika
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 12-årige pige,
Tak fordi du skriver herind. Det er supersejt af dig at række ud, når alting er så forvirrende og du har brug for hjælp. Lad os sammen kigge lidt på, hvad du kan gøre.
Du skriver, at du har en app, hvor du er begyndt at skrive med forskellige mennesker fra andre lande. Den ene er 17 år og siger han elsker dig og vil giftes.
Du skriver også, at du tror han taler sandt og er den han siger. Er det rigtigt forstået?
Det er virkelig godt, at du skriver til os, når du har brug for hjælp. Som du selv skriver “hjælp jeg er 12” – og jeg kan godt forstå, at du ikke helt ved, hvad du skal gøre, når en ældre fyr skriver sådan til dig.
Jeg tænker faktisk, at du allerede gør ret mange seje ting for at passe godt på dig selv. Første skridt, når man oplever noget svært på nettet er nemlig at bede voksne om hjælp. Det har du gjort nu, og det er bare så godt.
Du er ikke den eneste
Når man er 12 år, kan verden være meget svær at gennemskue – især internettet, hvor ingen jo kan være sikker på, hvem der rigtig sidder på den anden side af skærmen.
Det lyder som om, at du allerede ved de her ting. Men nu siger jeg det lige alligevel, for det er altid en vigtig ting at huske på nettet.
Andre børn og unge skriver også til os, at de har mødt nogle mennesker som de skriver med på forskellige apps og i spil. Internettet kan også være et sjovt sted at prøve nye ting af og møder andre mennesker. Så længe, man er forsigtig og har nogle voksne, der hjælper én.
… Og det lyder faktisk også som om, at du er ret forsigtig, når du nu stopper op, mærker efter og beder os om råd!
Du skriver også, at du ikke har sendt noget personligt – og det vil jeg virkelig rose dig for.Det er nemlig en rigtig god måde at passe på sig selv, hvis man er i tvivl om den anden og måske ikke føler sig helt tryg.
Det er en god ‘regel’ at holde lidt fast i, når man skriver med fremmede.
Hvem er han mon?
Når du skriver til os, så tænker jeg, det er fordi du bliver forvirret, når en 17-årig skriver, at han vil giftes med dig og elsker dig. Jeg forstår virkelig godt, hvis du er forvirret, måske også smigret og nok også usikker på, hvordan du skal håndtere det. Har jeg mon ret i det?
Jeg ved ikke om du ved det. Men faktisk er det i Danmark ikke lovligt for en 17-årig at have et forhold til en på 12 år.
Nu må du ikke få ondt i maven, for du har slet ikke gjort noget galt.
Dog tænker jeg, at ham fra Korea ikke passer særlig godt på dig, når han skriver ting til dig og I har så stor aldersforskel.
Derfor bliver jeg også bekymret for dig.
Uanset om det er en 17-årig, eller en 57 årig – så lyder det ikke som et forhold, hvor du helt kan følge med eller føler sig særlig tryg. Det forstår jeg godt.
Grunden til at man har en lov, der siger, at 17-årige ikke må have et forhold til 12-årig er faktisk fordi, at den store aldersforskel kan være rigtig svær. Som 12-årig er man måske et helt andet sted end den, der er ældre. Kan du mon genkende det?
Den 17-årige vil måske også ting seksuelt eller følelsesmæssigt, som den 12-årige slet ikke er klar til endnu. Derfor er det også bare så godt, at du stopper op og beder om hjælp.
Som sagt kan man aldrig vide med sikkerhed, hvem der sidder på den anden side eller hvad de vil, når de skrive. Husk at selvom det kan lyde som om det hele er sandheden, så kan folk lyve alt det de vil – og det gør de desværre gerne, hvis de har grimme bagtanker.
Du har ikke lovet ham noget
Nu ved jeg ikke så meget om, hvordan du ellers har det med ham. Men jeg vil bare understrege, at du IKKE har lovet ham noget, selv hvis du har sagt ja til at I skal være onlinekærester.
Du må altid stoppe med at skrive til ham eller ‘slå op’ med ham. Du må altid blokere ham og slette appen. Også nu efter mit svar, hvis du kan mærke, at det føles rigtigt.
Hvis det er svært at gøre, kan du altid få en voksen til at hjælpe dig.
Kan du tale med din forældre?
Det virker som om, at du allerede ved, at man nogle gange kan have brug for hjælp fra andre, når noget er svært. Måske kunne de andre også være dine forældre?
Dine forældre har nemlig ansvaret for at passe på dig og beskytte dig – også på nettet!
Måske føles det svært at dele eller måske akavet. Nogle gange fortæller andre, at de er bange for deres forældres reaktioner. Men husk, at dine forældre har ansvaret for, at du har det godt. Og de fleste voksne ved godt, at deres børn kan opleve ting på nettet, der kræver deres hjælp.
Hvis du ikke er tryg ved at dele det med dine forældre, så måske en lærer eller en anden tryg voksen.
Du kan også altid ringe eller skrive til os på 116111 igen, hvis du har brug for hjælp til, hvad du skal sige eller hvordan du kan blokerer ham. Vi står altid klar!
Vi har faktisk også denne side, som du måske kan kigge på. Her er der også gode råd til, hvordan man kan tale med sine forældre om det, der sker.
Telegram
Telegram er en app som mange børn og unge fortæller os om. De skriver, at appen ikke føles særlig sikker, fordi de ofte oplever at se ting, der ikke er til børn. Ligesom mange også oplever, at de møder voksne, der gør dem forvirrede eller bange.
Men der findes en del andre apps, der er lavet mere til børn og unge, hvor man kan være mere sikker. Måske ville det være en god idé, at du hoppede over på en af dem i stedet? Måske kan dine forældre også hjælpe dig med det.
Andre, der også kan hjælpe dig
Det er som sagt rigtigt godt, at du ikke har delt noget privat. Jeg giver dig for en sikkerheds skyld et link til hjemmesiden SletDet.
SletDet hjælper dig, hvis du, eller en anden, du kender, oplever noget ubehageligt på nettet. Du kan gå ind og kigge lidt på deres hjemmeside, hvis du har lyst. Og husk, at de altid kan hjælpe dig, hvis det bliver ubehageligt eller du oplever skræmmende ting.
Du er bare sej! Hvor er jeg glad for, at du turde fortælle os, hvad du oplever. Jeg tror nemlig mange andre også vil kunne kende sig selv i dit brev, og nu kan de også læse med og få gode råd.
Jeg håber, at du vil kunne bruge rådene og deler det, du oplever med dine forældre. Det er vigtigt, at du føler dig tryg, når du er på nettet.
De bedste hilsner
BørneTelefonen