Brev
Social angst?
Hej Børnetelefon
Jeg er lige flyttet skole fra den skole jeg har gået på siden jeg startede i skole. Jeg har ikke rigtig nogle venner på den nye skole og jeg sidder alene i hvert frikvarter.
Nogle gange kan jeg godt komme til at kede mig men helt ærligt så er jeg glad for at jeg ikke behøves at snakke med nogen fordi det gør mig virkelig nervøs og jeg er bange for at jeg siger noget forkert. Jeg kan ret tit i midten af en time begynde meget pludseligt at blive nervøs, svede og bare gerne ville ud af rummet fordi der er mennesker i det.
Jeg har det i det hele taget svært ved at være steder med mange mennesker og når jeg bliver nød til det så prøver jeg at isolere mig selv fra andre. Noget af det sværeste ved at føle på den måde er nok at jeg altid føler at jeg har masse ting at sige som ikke siger på grund af det. Der er også en masse mennesker som jeg ville ønske jeg kunne være venner med men det kan ikke lade sig fordi jeg ikke kan samle nok mod sammen til at tale med dem.
Derudover så kan der om aftenen godt gå timer fra jeg ligger mig i min seng til jeg falder i søvn fordi mine tanker vrimler rundt i hovedet på mig og det er virkelig irriterende når jeg bare gerne vil sove.
Jeg har ikke lyst at tale med mine forældre om det fordi jeg ved at de vil sige at det er normalt det der sker med mig og at dengang de var børn var der ikke noget der hed sådan. Men det hjælper mig ikke og det er derfor at jeg skriver til jer.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige
Jeg synes, det er rigtig sejt af dig, at du skriver herind for at få råd. Det er det første skridt mod at få det bedre og lære dig selv at bearbejde det, der er svært.
Jeg kan godt forstå, at du kan føle dig nervøs. Du er et nyt sted, hvor du ikke kender folk, og ikke kender deres holdninger og syn på dig.
Det er dog vigtigt at fortælle dig, at du ikke er unormal. Det er helt naturligt at føle sig angst ved ting, man ikke kender, og der er mange børn og unge, der føler det samme som dig. Du er ikke alene.
Som jeg kan forstå på dig, så er det noget der påvirker hele din dag, fordi du også har svært ved at falde i søvn, fordi du har det, man kalder “myldertanker”. At man ikke kan sove, fordi man har mange tanker i hovedet. Du har mulighed for at snakke med din læge om, at du har svært ved at sove om natten. Lægen vil kunne hjælpe dig til at få nogle redskaber til at kunne sove bedre. Du kan også gå til sundhedsplejersen på din skole for at tale om dét med at falde i søvn.
Måske kunne du også (sammen med dine forældre?) tale med din nye lærer om, hvordan du egentlig har det i frikvarterene og på skolen. Jeg tænker, at det er rart for din lærer at vide, hvordan det går socialt – det er jo lærerens ansvar, at alle falder godt til i klassen. For nogle unge, der skifter skole, kan det være en stor lettelse af få talt med voksne på den nye skole.
Hvis du ikke føler, at dine forældre eller de voksne på skolen vil lytte på din bekymring omkring dit liv i skolen, har du mulighed for at ringe til BørneTelefonen. Her sidder der nogle søde voksne, som gerne vil snakke med dig om dine følelser og vil hjælpe dig videre til at lære at arbejde med din nervøsitet. Du kan ringe på telefonnummer 116111. De er til at stole på, da de har tavshedspligt, så de må ikke fortælle andre om, hvad I har snakket om, og så er de rigtig dygtige til at hjælpe børn og unge som dig.
Til sidst vil jeg rose dig for, at du vælger at søge hjælp her. Det er rigtig modigt af dig.
Mange kærlige Hilsener fra
BørneTelefonen