Hvorfor er folk så onde omkring autisme?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Tak, fordi du har skrevet til Børn Hjælper Børn. Ud fra det du har skrevet, tænker vi, at du kan få det bedste svar fra en voksen rådgiver, der ved mere om dine rettigheder og muligheder. Derfor får du her et personligt svar fra en voksen rådgiver på Brevkassen, som vi håber, du kan bruge.

Kære pige på 18,

Mange tak for dit brev. Jeg kan godt forstå det gør ondt på dig, når du oplever at folk er stride ved folk med autisme. Ingen mennesker bør føle sig forkerte – så jeg kan godt forstå at det rammer dig. Jeg vil rigtig gerne dele nogle af mine tanker og idéer med dig her.

Fordomme

Du skriver om folk du møder, der tror at autisme er misdannede eller ligesom mennesker med downs. Du ser især også at folk laver sjov med folk med autisme på nettet. Mit bud er, at når folk laver sjov med den slags, kommer det fra en uvidenhed og fra nogle mennesker, der er bange for det, de ikke forstår. Desværre kan det jo være sådan, at nogle laver sjov med dem der er ‘anderledes’ og skiller sig ud.

Det er på ingen måde okay, og jeg kan godt forstå, det gør ondt på dig.

Derfor er min bedste idé at du forsøger at undgå de steder på sociale medier, hvor folk taler dårligt om folk med autisme. Der findes desværre mange steder på sociale medier, hvor folk taler grimt om andre.

Vi kan desværre ikke altid kontrollere, hvad andre foretager sig på sociale medier – selvom man kan få lyst til at lukke dem ned. Så derfor tror jeg det bedste du kan gøre, er at lade være med at lytte til de mennesker ved at læse med, når de skriver fordomsfulde ting – og huske dig selv på at lukke ned, når du ser noget. På den måde giver du dem heller ikke et talerør. Kan du følge mig i den tanke?

Du skriver også om de folk, du møder på din vej, som ikke har forstået, hvad autisme egentlig er. For mig lyder det til, at de mennesker du møder ikke nødvendigvis har dårlige tanker om folk med autisme. Måske ved de faktisk bare ikke bedre? Måske har de aldrig kendt nogen med autisme eller snakket med nogen, der kunne forklare dem, hvad det er?

Du ved helt sikkert bedst selv, hvordan disse snakke har været. Men jeg kommer til at overveje, om det faktisk udspringer af en dårlig intention? Hvis du kan mærke det ikke gør det, kan du jo også overveje, om du har lyst til at hjælpe de mennesker du møder med at forstå, hvad det betyder at have autisme. Kunne det være noget du havde lyst til?

Tale med nogen om det

Frygten for hvad andre tænker om en, kan vokse sig rigtig stor indeni. Det kan overtage alle ens tanker og gøre en rigtig ked af det – og det kan gøre at man kan føle sig misforstået – ligesom når du skriver du føler dig som et misforstået væsen, der er uden for menneskeverdenen.

Når man bliver så bange for, hvordan folk ser én, og får lavere selvværd på grund af dette, har man brug for hjælp fra andre. Når man deler sine tanker og følelser med nogen, kan disse ting nogle gange godt vokse sig mindre. Det at du har skrevet herind, er første skridt på vejen til at snakke med nogen om det. Jeg håber derfor, du kan komme i tanke om en voksen, du kan dele dine tanker og følelser med. Det tror jeg kunne være rigtig rart for dig. Hvad tænker du mon om den idé?

En god voksen kunne være dine forældre, en lærer eller en vens mor. Det er egentlig ikke så vigtigt hvilken voksen du vælger. Det vigtigste er at vælge en voksen, som du kan lide. Det kan også sagtens være en lærer eller pædagog på din skole, en træner, eller en anden voksen i din familie? Kunne det være noget du kunne overveje at gøre?

Et godt fællesskab

Jeg kan se, at du har mange venner. Jeg tænker også det kunne være rigtig rart for dig, at komme med i et fællesskab, med andre unge – måske også for at kunne snakke med nogen, der har oplevet noget af det samme som dig.

Måske kunne det være rart for dig at læse lidt her – for her kan du få ideer og forslag, du måske kan bruge:

https://bornetelefonen.dk/diagnoser/

Du er altid velkommen til at skrive igen eller ringe til os på 116111. Du kan også bruge BørneTelefonen til at øve dig på at tale med en voksen.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Har du en diagnose?

Har du svært ved at følge med i skolen? Forstår dine klassekammerater dig ikke? Har du svært ved at få venner? Har du mange konflikter eller føler du dig ensom?

At leve med en diagnose kan føles svært. Andre børn og unge fortæller, at de føler sig anderledes og har svært ved at passe ind. Det kan derfor være en stor hjælp at få talt med nogen, og få hjælp til hverdagen, så den passer til dine behov.

Klik dig videre her og få hjælp til, hvordan du kan bede om hjælp og fortælle det til din klasse. Du kan også læse andres fortællinger eller få gode råd til hverdagen og hvordan man får nye venner.