Brev
Lærer om dianogser
Hej jeg er en 13 årige pige som har fået en henvisning til at blive udredt for adhd
men problemet er at mine lærer ikke ved det da det er mine forældre der har kontaktet lægen og nogle gange i timen kommer min lærer til at snakke om adhd også er det fx. Sån noget med at der er for mamge der får dianogsen adhd og der er mange der får det uden at have det
og jeg ved jo godt at det ikke er ondt ment fra hans side men når man selv bare ved at man selv skal udredes for adhd at så ens lærer snakker sån om det og mine lærer skal jo have det af vide på et tidspunkt da jeg er på opkalds liste
og jeg er bange for at de siger at de mener at jeg ikke har adhd fordi at jeg altid gemmer hyperaktiviteten og alle de andre ting jeg har væk når jeg er i skole eller fx. Sætter jeg ALTID høretelefoner i ørene med musik så de har jo ikke oplevet mig som når jeg er “mig” så er bange for hvad de siger
Håber det giver mening
Og håber i kan hjælpe mig kærlig hilsen 13 årige pige
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tak for dit modige brev.
Dit brev giver så fin mening og jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig.
Du skriver at du er under udredning for ADHD og at din lærer ikke ved det. Han nævner nogle gange ADHD i klassen, og det lægger du mærke til. Hvor er det sejt, at du kan mærke dine følelser på den måde!
Jeg tror at du har helt ret i, at han ikke mener noget ondt med det. Jeg forestiller mig at du kan føle dig usikker, når han snakker om det, og det er helt i orden.
Når andre mennesker snakker højt om noget fx diagnoser, kan man godt føle sig ramt hvis man selv har en diagnose – og måske blive bange for, hvordan andre tænker om en, hvis de finder ud af det. Er det mon sådan du har det?
Det er vigtigt for mig at sige, at du på ingen måde er forkert. Uanset om du har ADHD eller ej. Og det er vigtigt at din lærer får at vide, at du er under udredning. På den måde kan han – og andre lærere – hjælpe dig fremover.
Jeg tænker på, om du kunne have mod på at fortælle din lærer, at du er under udredning? Det kan være svært at åbne sig op, så hvis du synes det er nemmere, kan du vise dette brev til din lærer, så han kan læse hvordan du har det. Måske du har en ven eller veninde, der kan være med, når du siger det?
Det kan også være at dine forældre kan aftale et møde med din lærer, så I sammen kan snakke om, hvordan du får det bedst muligt i klassen?
Du nævner at du gemmer hyperaktiviteten og at du ikke er “dig” i skolen. Du skriver også at du er bange for hvad lærerne siger. Fx at de siger at du måske slet ikke har ADHD.
Jeg kan forestille mig at du går rundt med mange tanker og følelser omkring din udredning, og derfor er jeg også rigtig glad for at du har valgt at skrive herind til BørneTelefonen.
Jeg tænker på, om du mon kan fortælle lægen eller psykologen der udreder dig, at du føler at du gemmer dig væk? Det er nemlig vigtigt, at dem der skal hjælpe dig, ved hvordan du har det.
Du har allerede vist, at du er god til at bede om hjælp og mærke dine følelser. Det tænker jeg, er en styrke du kan bruge, hvis du vælger at snakke med din lærer/forældre/psykolog.
Uanset hvad du vælger at gøre, ønsker jeg dig det bedste for fremtiden.
De bedste hilsner
BørneTelefonen