Brev
Nytår og cornoa
Hej.
Jeg skal hold nytår fest hos mig i år og vi skal være ca 14 mennesker til festen. Og nu med det her cornoa og jeg meger nervøs over det. Vi næsten alle få en pcr 2 dag end nytår. Og alle er vaccineret. tænker bare om det sikker at hold festen stadigvæk
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år
Jeg vil gerne starte med at sige, at du slet ikke er den eneste, der har tanker omkring nytår og Coronavirus. Faktisk tror jeg, de fleste af os går rundt og tænker rigtig meget over, hvad der er sikkert og “det rigtige valg.”
Der er som sådan ikke nogen grænse for, hvor mange man må samles til en fest. Sundhedsstyrelsen siger dog, at det er en god idé, at man i juleferien kun ser sin familie og tætte venner.
Det er da en super god idé, at I har aftalt at tage en pcr test nogle dage før. Det er med til at øge trygheden, og det fortæller mig, at I tager situationen seriøst.
Jeg taler ret tit om Coronavirus med mange børn og unge. Jeg ved fra dem, at det har været to år med masser af udfordringer. Mange fortæller mig, at de er begyndt at føle sig lidt ensomme, fordi der har været lange perioder med nedlukning væk fra skolen og klassekammerater.
En del fortæller mig også, at de lige nu bliver ramt af tristhed over, at Coronavirus ikke er stoppet endnu. Vi kan komme til at tænke: “Stopper det her aldrig?!”, og vi kan også næsten få sådan en klaustrofobisk fornemmelse. Giver det mening?
Vi kan også hurtigt få en følelse af skyld og skam. Vi kan få dårlig samvittighed over, at vi har det lidt skidt og alligevel går udenfor og måske kommer til at smitte nogen. Og på den anden side kan vi føle skyld over at melde os syge, hvis “bare” vi har en snotnæse, fordi vi jo ved, at der kan være en risiko for Coronavirus.
Så det her er virkelig en udfordring for os alle.
Jeg tænker, at I 14 mennesker sikkert glæder jer helt vildt til at holde en fest og springe ind i det nye år sammen. Fordi du er 14 år, tænker jeg også, at du har talt en del med dine forældre om planlægning af den her fest. Det er bare et gæt.
Måske du kunne tage en god snak med dine forældre om det en af juledagene. Du kan på et roligt tidspunkt starte med at sige: “Mor/far, jeg tænker en del på nytårsfesten. Jeg vil vildt gerne mødes med mine venner, og jeg synes, vi har taget os nogle forholdsregler. På den anden side bliver jeg ved med at være lidt nervøs for, om vi kommer til at smitte hinanden.”
Så kan du og dine forældre få en snak om, hvad I kan gøre for at gøre dig mere tryg. Måske det kunne være en idé med nogle forholdsregler til festen. Det kunne være håndsprit på bordet og på toilettet, at festen sluttede lidt tidligere, end hvad I ellers har aftalt, at I alle sammen tager en pcr-test igen dagene efter festen osv.
Et forslag kan også være, at du viser dine forældre mit svar til dig. Så behøver du ikke selv forklare så meget.
Det kunne også være en fin idé, hvis dine forældre talte lidt med de andre forældre om festen. Det kan jo også være, at det kunne give mening, at I ikke mødtes nær så mange. Jeg ved, det er svært at dele en fest op i to. Men måske I kunne blive enige om en opdeling og så mødes online med de andre. Husk, at alt dette bare er forslag. Det er dig, de andre og jeres forældre, der skal blive enige om en god løsning.
Bliver du alt for urolig, så husk også på, at det altså er helt okay at blive hjemme. Det er okay at blive nervøs for smitte, og det er ikke noget, man skal have det skidt med.
Måske du også skulle snakke men én eller to af dine venner, som også kommer til festen? Det foreslår jeg, fordi I måske har lidt de samme tanker. Du kan måske prøve at skrive: “Hej, jeg glæder mig helt vildt til nytårsaften. Jeg tror, vi får en fed aften! Men jeg tænker også en del på Coronavirus. Kan vi snakke lidt om det?”
Du kan også altid ringe til os på 116111 og tale med en sød rådgiver, der sikkert har snakket med andre unge om fester og Coronavirus.
Jeg håber, du får en rigtig dejlig nytårsaften – om det bliver med en fest, en mindre fest eller derhjemme. Vi er alle forvirrede, i tvivl og lidt frustrerede over Coronavirus. Derfor er det bare så godt, du deler dine tanker. Jeg er nemlig ret sikker på, at rigtig mange andre har det lige som dig.
Kærlig hilsen BørneTelefonen