Brev
Veninde i smerte
Kære BørneTelefonen
Min gode veninde har et rigtig stort problem (lad os kalde hende Mie).
Mie har været forelsket i en dreng som hendes mor HADER, så moren havde fået skolen, klubben og hendes veninder til at holde øje med Mie.
Så for 3 måneder siden kom Mie til mig, og fortalte at hun havde været sammen med den her dreng. Jeg spurgte så om hun var sikker på om det nu var en god ide, men hun sagde så at hun kun gjorder det når hendes forældre ikke var hjemme.
Og det forsatte så i 1,5 måned, lige indtil at flere af morens veninder havde set hende, drengen og hendes 4 årige lillebror sammen.
Hendes mor blev simpelthen så sur på hende.
Men det der gør mig rigtig bange er at hendes mor har været millimeter for at smide Mie ud, hun har kastet håndklæder efter Mie, og hun har rusket i Mie mens hun råbte af hende. Og Mies mor bliver ved med at gå ind på hendes telefon og efter ind på sociale medier og blande sig.
Men Mie føler ikke hun kan stole på sin familiehus psykolog, lærerne eller sin mor og far. Det siger så bare, at det er mig og mine 2 andre veninder der skal hjælpe hende med hendes problemer.
Så idag kom Mie hen til mig og fortalte at hun havde overvejet at begå selvmord, men jeg prøvede at få den tanke ud af hovedet på hende, da hun sagde hun sagde at hun ellers stikker hun af.
Mit spørgsmål er: Er jeg bare for over beskyttende, eller er det alvorligt?
Knus den nervøse veninde
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14,
Tak for dit brev. Hvor er det godt, at du har skrevet. Det er et meget stort ansvar, som du og dine veninde er blevet givet. Det kan jeg godt forstå, at du har brug for at få råd til.
Først vil jeg sige til dig, at det gør mig helt varm i hjertet at læse, hvor omsorgsfuld og forstående en veninde du er. Din veninde er heldig at have dig!
Jeg forstår godt, at det er voldsomt, når din veninde ønsker at tage sit eget liv. Jeg tænker, at det er et udtryk for hvor svært og uoverskueligt, det er at være hende lige nu. Hun oplever sikkert ikke at blive set og forstået af nogen - andre end dig og de 2 andre veninder.
Det er super flot af din veninde, at hun har sagt til jer, hvor dårligt hun har det. Men det er ikke jeres ansvar alene at hjælpe hende på rette vej. Det skal der voksenhjælp til! For de ting der sker, hjemme hos din veninde er slet ikke okay. Det er heller ikke okay, at hendes mor har bedt jer om at overvåge hende og ham fyren. Jeg kan læse i dit brev, at der allerede har været fokus på at hjælpe hende, men det lader til, at det ikke er den rigtige hjælp, hun har fået indtil nu.
Nogle gange skal der flere forsøg til, før den rigtige hjælp bliver fundet. Så det handler om ikke at give op for din veninde, og det er det, som I andre veninder skal støtte hende i.
Mit forslag til dig og dine veninder er, at I finder en voksen, som I har tillid til og fortæller, hvor dårligt jeres veninde har det, så I sammen kan finde en løsning til at få hendes livslyst tilbage.
Det kan godt være, at jeres veninde bliver sur over, at I går til en voksen til at starte med. Men da er det vigtigt, at I fortæller hende, at det er fordi, at I holder af hende og at I vil støtte hende i at få det bedre.
Det er vigtigt, at I som veninder passer på jer selv, og det gør I ved at få involveret voksne i jeres venindes liv lige nu.
Jeg håber, at du kan bruge svaret. Du kan altid ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke. Måske kunne det være en hjælp for din veninde at ringe eller skrive til BørneTelefonen, som en start på at få snakket med en voksen.
De bedste hilsner BørneTelefonen