Brev
Tvangsfjernelse
Hej,
jeg er en pige på 15, jeg har virkelig brug for nogen svar og noget hjælp.
Min mor har været inde 4 gange til samtale hos kommunen nu, på grund af forskellige sager og 2 af sagerne er fra anonyme folk, som nok er “bekymret”.
Jeg har ikke det bedste rygte hvor jeg kommer fra, og folk snakker meget om mig, spreder rygter osv.
Jeg har haft en episode med hash og nøgenbilleder, ikke nogen jeg selv tog – de blev taget mens jeg skiftede tøj.
Min skole har også skrevet ind på grund af min opførsel, synes selv den er fin nok, hvis bare de er søde, er jeg sød.
Men nu er min mor så bange for nye sager at hun ikke ved hvad hun skal gøre. Hun tror jeg vil blive fjernet.
Så nu er mine spørgsmål..
Hvornår er det nok til at fjerne mig?
Hvor bliver jeg sendt hen hvis det er?
Kan jeg aldrig se min mor igen så?
Er jeg på grænsen til og blive fjernet?
Er jeg opdraget dårligt? Det skal lige siges at jeg har ADHD og Autisme.
Jeg er så bange for hvad der vil ske, men når jeg vil noget gør jeg det og har det største temperament. Kan ikke styre mig selv.
Hjælp mig..
Hilsen en meget bange pige.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14
Tak fordi du har skrevet til BørneTelefonen, hvor jeg håber, jeg kan give dig nogle svar og noget hjælp. Jeg har delt dine spørgsmål lidt op, så det bliver overskueligt:
1.       Hvornår er det nok til at fjerne mig? Er jeg på grænsen til at blive fjernet?
Der er ikke nogen børn i Danmark som bliver fjernet og anbragt udenfor hjemmet imod deres egen eller deres forældres vilje, dvs. med tvang, med mindre de er udsat for groft omsorgssvigt i familien. Omsorgssvigt kan fx være, at man bliver udsat for vold, bliver misbrugt eller ikke får mad.
Selvom et barn måske ikke har et 100 % “perfekt” hjem, vurderer kommunen som regel, at det er bedre for barnet at være hos forældrene end at bo i plejefamilie eller på institution.
Du fortæller, at ”bekymringerne” handler om dit rygte og din opførsel. Jeg vil mene, at dette ikke vil være grund nok til, at du blive fjernet fra din mor, ud fra det du selv beskriver.
Kan det være, at din mor måske ikke selv synes hun magter at give dig den støtte, hun synes du har brug for?
Jeg synes helt klart, at du skal ringe til os på BørneTelefonen, for så kan vi spørge ind til, hvad der er sket. Så kan vi nok give dig et mere præcist svar.
2.       Hvor bliver jeg sendt hen hvis det er? Kan jeg aldrig se min mor igen så?
Hvis du blev tvangsfjernet, så kunne du komme enten på en institution hvor du kunne få hjælp til din ADHD og autisme, eller du kunne komme til at bo hos en plejefamilie. Og du ville kunne se din mor ofte, hvis du ønskede det. Men som sagt, så tror jeg ikke det kommer til at ske.
3.       Er jeg opdraget dårligt?
Jeg ved ikke, hvordan du er opdraget, men jeg ved, at når man har ADHD, så er det meget svært at lade være med at gøre som man har lyst til – det kaldes, at man er impulsiv. Man kan heller ikke styre sin vrede så godt. ADHD-adfærd bliver tit set som uopdragenhed af folk, som ikke ved noget om ADHD.
Jeg tænker, at det vigtige lige nu er, at du får spurgt mere præcist ind til, HVAD din mor har talt med kommunen om. Kunne du tage en snak med hende? Jeg tror det vil være rigtig rart for dig at vide mere om, hvad din mor tænker. Måske skal du også fortælle hende, hvad du gerne vil selv, og at du går rundt og er rigtig bange?
Og så synes jeg som sagt, at du skal kontakte os igen, så vi kan få en god og grundig snak om din frygt for at blive tvangsfjernet, og hvad der ellers sker i dit liv.
Lige nu og her håber jeg, at mine svar har hjulpet lidt på din bekymring til vi tales ved.
Kærlig hilsen fra BørneTelefonen