Brev
Skræmmende stedfar
Hej.
Min stedfar kan være rigtig væmmelig, han vil råbe af os og holde os hårdt i armen. Han vil få min lillesøster til at græde både når min mor er hjemme og når hun ikke er. Når min mor ikke er hjemme ved jeg ikke hvad jeg skal gøre.
For nyligt har min lillesøster været syg med feber og har derfor nægtet at spise noget. I dag prøvede min stedfar så at tvinge mad i hende. Det var virkelig ubehageligt at høre på. Han råbte af hende mens hun hulkede, han fortalte hende om hvordan hun ville dø hvis hun ikke spiste noget og om at hendes mor først kommer hjem i aften.
Han sagde at hendes mor har et liv hun skal få til at fungere, ærlig talt en masse ting min lillesøster slet ikke forstår. Han vil ofte få raseriudbrud og kalde os møgunger, så storme ud af døren eller ned i kælderen hvorefter vi ikke aner hvor han blev af.
Jeg ved godt at han sikkert gør alle de her ting fordi han inderst inde holder af os, men måden han udtrykker det på er alt for voldelig og ubehagelig. Når han gør det føler jeg mig utryg i mit eget hjem og vil allerhelst flygte væk, hjem til min far for eksempel.
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 16 år
Det er ikke i orden, at din stedfar taler sådan til jer. De ting han gør og siger er over grænsen for hvad der er ok.
Du skriver, at han sikkert ”inderst inde holder af jer” – og det gør han nok også. Det er også derfor, at han skal vide, at du er utryg og bliver ked af det, når han er så voldsom. For det er din søsters og dit hjem, og i ens hjem skal børn føle sig trygge. Det er de voksnes ansvar.
Vil det være en idé at snakke med ham på et tidspunkt, hvor der ro på derhjemme? Måske kan du sige eller skrive til ham, hvordan du har det, når han bliver voldsom overfor dig og din søster - og du ønsker, at det skal være trygt og rart derhjemme. Vil din mor mon bakke dig op i dette?
Det lyder også til, at din far vil være en du kan snakke med. Hvis du har det bedst med at snakke med din far, så synes jeg, at du skal gøre det. Så kan din far og mor få snakket sammen om de ting der sker, og hvad der kan gøres for, at det bliver et trygt hjem for dig og din lillesøster.
Det kan være, at dine begge dine forældre også snakker med din stedfar, og måske er der brug for hjælp fra jeres kommune til at få rådgivning i at skabe et trygt hjem at vokse op i. Det er gratis at få hjælp - familierådgivning i sin kommune. Du har også mulighed for at få hjælp, hvis du ringer til kommunen. Nogle gange kan det være lidt svært at klare alene i familien, men så kan man faktisk få professionel hjælp.
Måske er det en ide er at starte med en snak i familien, hvis du har mod på det? Og hvis det ikke virker, så ved du, at der er mere at gøre.
Jeg vil også sige til dig, at hvis din stedfar bliver volsom igen - så kan jeg godt følge dig, at du vil tage til din far. Hvis du er utryg og bange, så er det nemlig vigtigt, at du passer på dig selv og din lillesøster, og får hjælp til det hurtigst muligt,  fx hos din far.
Husk også, at du altid er velkommen på BørneTelefonen på 116111.
De varmeste hilsner
BørneTelefonen