Brev
selvmord
Igår var min familie op og slåds og jeg blev nødt til at blande mig fordi han havde drukket og jeg var bange for at han ville slå min mor og lillesøster ihjel.
Og ingen vil hjælpe os
jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
Jeg over vejede igår at hoppe ud fra mit vindue, og ringede 112 men log hurtigt på fordi jeg er bange for at problemet bliver større.
Og idag drømte jeg om at min søster ville stikke mig ned i hjertet med en køkkenkniv. Og er fucking træt af den her familie.
Mig psykolog har jeg sagt op fordi hun ikke gider at hjælpe og hvad fanden gør jeg.
Please fortæl mig hvordan man hurtigt slår sig selv ihjel!
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 18 år
Jeg kan godt følge dig i, at det kan være svært at se sig ud af de ting, der sker i familien. Det er på ingen måde okay, og jeg tænker, at det har du fået nok af nu. Som du måske ved, så må forældre ikke slå deres børn det er fysisk vold og at være vidne til vold er psykisk vold. Intet af det er ok - det er ikke tilladt.
Desværre sker det alligevel alt for ofte - og hjemme hos jer var slagsmålet i din familie så voldsomt, at du brød ind fordi du var bange for, at han ville slå din mor og lillesøster ihjel. Det må simpelthen have krævet så meget mod og været så voldsomt for dig! Jeg tænker, at det at du bryder ind, viser at du tør handle i en så svær situation, og det er virkelig modigt. Jeg sagtens forstå, at du bliver bange - der er jo liv på spil her og det er helt forståeligt at blive bange. Vold skaber utryghed og usikkerhed -  at være bange er normale reaktioner som på ingen måde er ok for jer børn og din mor. Det at være bange i sit eget hjem, hvor det er meningen at man skal føle sig allermest tryg, er ikke godt for nogen af jer.
Du er selv klar over, at der er brug for hjælp og ringede også 112 - men lagde på, fordi du er bange for at problemet bliver større. Den bekymring kommer tit, men det kan også stå i vejen for hjælpen. Når det er så voldsomt, så er det akut og jeg håber, at du har mod på at bede om hjælp fra fra Politet, hvis det sker igen derhjemme. Du, din søster og mor har ret til at få hjælp og beskyttelse, og man kan fortælle til 112, at de skal sørge for, at han (din far?) bliver taget med, fordi du ved det bliver værre når han er derhjemme - og han kan anmeldes for den vold han udssætter jer for. Det er en måde at få akut hjælp og gøre opmærksom på, at I har brug for hjælp udefra. Når der er vold og børn i hjemmet har Politiet også pligt til at underrette kommunen om det, så kommunen ved der er brug for hjælp hos jer.
En anden måde at passe på hinanden kan være, at komme væk fra volden, hvis det er muligt? Måske kan du, din lillesøster og mor lave en plan for, hvordan I kan komme væk fra ham, når volden tager over. Det kan være venner eller familie I tager over til, og det kan også være på et krisecenter I får hjælp. Vil det være idéer, I kan bruge til at få den hjælp og beskyttelse, som I har brug for? Måske kan I også få talt om, at han ikke skal bo hjemme hos jer når han er voldelig... Det er muligt ringe ind og få rådgivning eller hvis I har brug for hjælp nu og her: http://www.lokk.dk/Faa-hjaelp-her/Oversigt-over-krisecentre/
Måske ved du alt det, som jeg har skrevet til dig? Men du skriver, der ikke er nogen, der vil hjælpe jer. Så tænker jeg på, hvem der ved, hvad der sker hjemme hos jer? Det er nemlig sådan, at hvis Politi, skolelærere, pædagoger, læger eller andre voksne omkring jer kender til volden I udsættes for, så har de pligt til at underrette kommunen. Kommunen har pligt til at sætte ind og undersøge, hvad der foregår derhjemme og tilbyde familien hjælp, især når der er børn under 18 år. Måske er det sket, men at hjælpen ikke har hjulpet jer nok? Så er det muligt at snakke med kommunen igen og bede om hjælpen.
Du/I kan selv kontakte din kommunen og underrette eller direkte bede om hjælp. Det er også sådan, at vi kan hjælpe med at underrette kommunen og man kan få en bisidder med fra BørneTelefonen, når man er under 18 år eller er 18 år og har efterværn. Det betyder, at din søster har mulighed for at få en bisidder med til møder og snakke med sagsbehandler og kommunen.Det vil også være en måde at få hjælp.
Jeg kan ikke rådgive dig i, hvordan man slår sig selv hurtigt ihjel. Jeg har i stedet valgt, at vise dig, at det er mulight at få hjælp til at livet kan blive godt igen. Det kan være svært at få øje på, når man føler at man har prøvet og prøvet at gøre alt, hvad man kan. Mit håb er, at du har mod på at prøve de ting jeg har forslået dig og også sige til dig, at du er velkommen til at ringe ind til os.
Mange kærlige hilsner BørneTelefonen