Brev
Rygning og blodprøve
Hej jeg er en pige på 14 år. Jeg kom til at ryge to cigaretter med en ven den anden dag, og jeg skal have taget blodprøver om to uger. Jeg røg også to hiv af en e-cigaret idag, men er det noget man kan se i blodprøver.
Hilsen bange pige.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Det lyder til, at du er meget bekymret over at skulle have taget en blodprøve, efter du har røget cigaretter. Derfor er det også rigtig godt, at du har skrevet ind til os, så vi kan hjælpe dig.
Du skriver, du du har røget to cigaretter og også har prøvet en e-cigaret, og at du nu er nervøs for, om det kan ses i en blodprøve. Når man får taget blodprøve, kan lægen kun se de ting i blodprøven, som han eller hun leder efter. Det vil sige, at hvis du fx skal have taget en blodprøve for at finde ud af, om du mangler vitaminer, er det kun det, lægen vil kunne se noget om i blodprøven.
Derfor har du ikke nogen grund til at være nervøs for, om det kan ses i en blodprøve, at du har prøvet at ryge. Men dit spørgsmål får mig til at tænke over, hvorfor du mon er nervøs for, om rygning vil kunne ses i blodprøverne. Måske er det, fordi du er bange for, at dine forældre finder ud af, at du har prøvet at ryge? Hvis det er grunden til din bekymring, tænker jeg på, om det måske vil være godt for dig at fortælle dine forældre, at du har prøvet at ryge?
Jeg kunne forestille mig, at du ikke vil have lyst til, at de skulle vide det. Men samtidig tænker jeg, at det må være hårdt at bekymre sig om, om de vil kunne opdage det? Hvis du fortæller dem, at du har prøvet det nogle få gange, vil I måske kunne få en god snak om, hvorfor du har prøvet at ryge. Hvad tænker du om det?
Jeg håber i hvert fald, at du vil overveje at fortælle det til dine forældre eller måske en anden voksen, som du har lyst til at snakke med. Det er ofte en rar følelse at fortælle noget, som man har været lidt nervøs for eller bekymret sig om – måske er deres reaktion ikke så slem, som du har troet?
Kærlig hilsen
BørneTelefonen