Brev
Problemer i familien
Hej Brevkassen
Jeg er en pige der lige er fyldt 18 år.
Størstedelen af min barndom har mit forhold til min far været præget af skænderier, hvor jeg vil mene han er gået over stregen.
Han har aldrig direkte slået mig men har ofte taget for hårdt fat på mig og igennem mine teenage år, har disse episoder eskaleret oftere og oftere.
I det hele taget har vi et dårligt forhold med virkelig meget bagage, jeg føler nogle gange et direkte had til ham og føler mig utilpas i hans selskab.
Yderligere siger han aldrig undskyld for noget, men forventer bare at ting bliver glemt. Dette er meget svært for mig, da jeg ikke bare kan lægge disse ting bag mig.
Han har heller aldrig taget ansvar for, når han er gået langt over stegen, han vælger altid at forvare det med at jeg måske gjorde en lille ting, som ikke var helt fair (jeg er overhovedet ikke et problembarn, men reagerer bare sommetider, som teenager nu engang gør).
Grunden til jeg skriver lige netop nu, er at der lige har været en episode hvor vi skændtes og han som sædvanligt skulle råbe og skrige helt uden for proportion, hvorefter jeg uden tænke sagde, at han kunne rende mig i røven. Denne kommentar gjorde at han kort tog mig på røven. Det kan godt være at jeg overdriver, men følte virkelig det var krænkende og grænseoverskridende for mig når det var min far og jeg er 18 år.
Det skal lige siges at jeg har et rigtig godt forhold til den resterende del af min familie, men kunne godt tænke mig at få nogle forslag til hvad jeg kunne gøre.
Mest af alt føler jeg at det nærmest er for sent at redde vores forhold.
Men har også virkelig overvejet at melde ham til kommunen, selvom han som sagt aldrig har slået mig, da jeg ikke føler han forstår alvoren i den måde han behandler mig på, men kan ikke rigtig finde ud af hvad dette indebærer eller hvordan man gør.
Mvh. en pige på 18 år
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 18 år.
Jeg kan godt forstå, at du føler dig krænket af din far. Selv om han ikke har slået dig fysisk gennem din opvækst, lyder det til, at han udøvet psykisk vold mod dig. Psykisk vold er lige så slemt som fysisk vold, og begge dele er overgreb.
Jeg forstår også godt, det du fik nok den dag, du skrev dit brev. Og at du blev så vred, at du sagde " Rend mig i røven" til ham. Den bemærkning kommer nok af al den opsparede vrede, du føler. Din fars reaktion på det er helt uacceptabel. Og han har klart overskredet dine grænser ved at tage på din røv. Det er bare ikke i orden.
Du skriver, at du har et godt forhold til din øvrige familie. Jeg tænker på, om der er nogle af dem, der ved, hvordan din far behandler dig? Måske var det en idé, at du betroede dig til en fra din familie? Ikke for at sladre om din far, men fordi du har ret til at blive behandlet med respekt i dit hjem.
Jeg ved ikke, om du tænker på at flytte fra din far? Men som 18 årig bestemmer du selv, hvor du vil bo. Hvis du gerne vil flytte hjemmefra, var det måske en mulighed for dig at bo hos noget af din familie?
Jeg vil foreslå, at du henvender dig til den anonyme rådgivning i din kommune. Du kan finde tlf.nr. på kommunens hjemmeside. Du kan i første omgang tale med dem anonymt. Hvis du fortælle sagsbehandleren om din situation derhjemme, kan han eller hun fortælle, hvilke muligheder, du har. Det kunne være fint, hvis du inden mødet, tænker på, hvilke løsninger, du selv ville ønske dig.
Hvis du synes, du har brug for lidt støtte og hjælp til kontakten til kommunen, kan du få en bisidder fra Børns Vilkår. En bisidder er en socialrådgiver, der kan støtte og vejlede dig til møder med kommunen. Og oplyse dig om dine rettigheder. Du kan læse mere om vores bisidderordning her.
Mange gode tanker fra BørneTelefonen