Brev
Porno og hacking?
Kære BørneTelefonen!!
Jeg er en dreng på 13 år, og har været inde for at se porno for nylig… Pludselig dukkede kom jeg ind på en ny side hvor der på engelsk stod at jeg havde 13 virusser, og 28% af min telefon var inficeret. Der stod hvad jeg skule gøre for at fjerne den og at jeg skulle kliché på et bestemt link for at gøre det… Jeg er både bange og mistroisk… jeg tør nemlig ikke sige det til mine forældre, da det ville være pinligt at sige, at jeg har været inde på et pornosite og fået virus. Men på samme tid er jeg også mistroisk, når det ser lidt fake ud, og at det godt kunne være at jeg bliver hacket ved at trykke på linket!! Hvad fanden skal jeg gøre?
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13
Det, du har oplevet, sker for rigtig mange mennesker. Skærmbilleder dukker op og skræmmer brugeren, så man ikke tør andet end at downloade eller trykke på de link, der bliver sendt. Det kan være rigtig ubehageligt, fordi man bliver bange og bekymret.
Det bedste råd jeg kan give dig er ikke at trykke på linket. Luk siden ned og benyt andre sider fremover.
I forhold til porno-sider så er mit bedste råd til dig at være opmærksom på, hvilke streamingtjenester du bruger. Det kan være supersvært at vide, hvilke sider der kan give virus. Der findes pornohjemmesider som er virus-beskyttede, men det kan du måske selv undersøge nærmere.
Noget der kan hjælpe dig i fremtiden er et antivirusprogram til din telefon/computer. Måske dine forældre kan hjælpe dig med at installere sådan et? De behøver jo ikke nødvendigvis vide, at du ser porno.
Din telefon har sandsynligvis også en indbygget oprydningsfunktion. Den ligger typisk under “Indstillinger” og kan fx hedde sådan noget som “Enhedsvedligeholdelse”. Det kan du måske også spørge en ven om eller søge efter en video på youtube om sikkerhed på netop dit telefonmærke.
Hvis du har lyst til at læse mere om, hvad man skal være opmærksom på, når man ser porno på nettet, så sender jeg dig et link til det HER.
Kærlig hilsen BørneTelefonen