Nude

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej 13 årige pige.

Jeg kan godt forstå, at du kan være bekymret for, om billedet kan blive lagt på nettet. Jeg tænker, at hvis det er flere måneder siden han tog screenshot af billedet, og han endnu ikke har lagt det på nettet, så har han måske slettet det, som han har sagt, han gjorde. Hvis han finder på at lægge det på nettet (som jeg ikke håber han gør), så har du mulighed for at melde det til snapchat support eller politiet, for det er ulovligt at dele billeder, uden man har fået lov.

Jeg synes, det er rigtig godt, at du har blokeret ham, og at du ikke har ladet dig lokke til at sende flere billeder, så han kun har det ene billede, som han højst sandsynlig har slettet eller glemt alt om.

Mon ikke det ville være rart at få talt med en voksen om det her? Jeg ved godt, at det ikke altid er det letteste at fortælle sine forældre, men jeg ved også fra andre unge, at da de tog mod til sig og fortalte det, så var det faktisk en lettelse. Du kan jo sige til dine forældre, at der er sket noget uheldigt på snapchat, og at du har brug for, at de hjælper dig. Hvis du tror, de kan finde på at skælde ud eller sige “du burde vide bedre”, så start med at sige til dem, at du har brug for hjælp – ikke skæld ud. Sig det samme, som du har skrevet til mig, nemlig at du har gået i flere måneder og været nervøs, og det har været svært at sige, men nu gør du det alligevel. Så vil de fleste forældre spidse ørerne og være klar til at hjælpe – frem for at give et moralsk foredrag. Så har du også nogen til at hjælpe dig, hvis det kommer så vidt, at du er nødt til at anmelde det.

Her på BørneTelefonen er vi også altid klar til at tale med dig om det, hvis du gerne vil starte med at sige det højt til en, der ikke kender dig. Så bare ring på 116111 – det er gratis.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.