Mine forældre vil skilles

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år.

Godt, du har modet til at række ud og bede om hjælp, for det lyder som en rigtig vanskelig situation, din familie står i. I dine spørgsmål er der flere lovgivninger, ministerier og styrelser inde over, så det er ikke helt enkelt. Derfor vil det være godt, hvis du har mod på at ringe ind til BørneTelefonen på 116111 (alle dage 11-23) eller på vores hovednummer 35555559 (man -tors 9-16, fredag 9-15) og bede om at tale med en bisidder. Står du/I en akut situation skal 112 kontaktes, i lufthavnen kan man også kontakte Politiet eller vagterne.

Jeg forstår godt, at der opstår mange spørgsmål og bekymringer, nu hvor din far planlægger at han vil forlade din mor i hjemlandet. Det lyder for mig til, at han har fundet sin helt egen måde at foretage skilsmisse. I Danmark skal man i kontakt med de danske myndigeder for at blive skilt, det kan ske via www.borger.dk eller www.statsforvaltningen.dk  Din mor og jer børn, kan få gratis rådgivning omkring skilsmisse hos Statsforvaltningen. Din mor har rettigheder og I børn har ret til at blive hørt i sager, der vedrører jer.

Der er flere ting jeg får øje på i dit brev.

1. Du er bange for at din mor ikke kommer med hjem til Danmark.

Hvis du er bange for, at din mor (og jer børn) bliver efterladt i hjemlandet, så vil jeg råde din mor til at blive hjemme i Danmark. Din far bør ikke kunne tvinge hende til at rejse ud af landet. Din mor kan fx. kontakte  www.LOKK.dk eller ringe på 70203082  (døgnet rundt) for at få råd og vejledning, hvad de ser er bedst at gøre i hendes siutation. Hun er også velkommen til at ringe ind til vores ForældreTelefon på 35555557 https://bornsvilkar.dk/radgivning/foraeldretelefonen/foraeldretelefonen

Det er sådan, når din mor har opholdstilladelse i Danmark, har hun ret til at rejse tilbage til Danmark. Men det er svært for mig at vide, hvordan din mor står stillet overfor din fars beslutninger - altså hvor meget magt har han over hende? Der kan komme flere ting i spil omkring din mors opholdstilladelse, hvis hun rejser ud af landet og er væk i længere tid og/eller, hvis dine forældre bliver skilt.

2. Du er bange for at I bliver forhindret i at komme tilbage til Danmark

Når din mor har opholdstilladelse i Danmark og børnene har dansk pas, kan I selv rejse tilbage til Danmark. Det kan være en idé, at du (og din mor) har telefonnummeret og adressen på den Danske Ambassade i jeres hjemland. Hvis I bliver efterladt/bortført til hjemlandet, kan de danske myndigheder også hjælpe med at få jer børn hjem. Men det er ikke alle lande, at Danmark har tilbagesendelsesaftaler med. Hvis der ikke er en tilbagesendelsesaftale og forældrene ikke kan blive enige, så er det retssystemet i det andet land der henvises til.

Jeg håber, du har fået svar på dine spørgsmål og kan se, hvilke muligheder der er for at få hjælp så din frygt ikke bliver virkelighed. Der er mange ting, der gør sig gældende som jeg ikke kan læse ud af dit brev. Hvis du ringer eller skriver ind på 116111, så kan vi også  snakke om der skal mere til for at forhindre, at I bliver taget ud af Danmark. Det kræver, at vi får mere information om, hvordan du ser på situationen. Det kan også være, at du får brug for en bisidder fra BørneTelefonen enten omkring skilsmissen eller hvis du har brug for støtte til at kontakte kommunen for at få hjælp.

Her til sidst vil jeg bare skrive, at jeg håber at du har nogle i dit liv, som du stoler på, og som du kan tale med om det svære dilemma, du og familien står over for. Det kan for eksempel være en lærer, en venindes forælder eller en helt tredje part.

Jeg ønsker og håber det bedste

BørneTelefonen

Skal din mor og far skilles? Få gode råde her

Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig

Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.

Du har en Initiativret

Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.

Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.

Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.

Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret

Spil

Sjitshow

Det er tid til et familiebillede! Men hvem skal have en hundelort på hovedet, og hvem skal have et smækkys? Hvem skal ligne en zombie, og hvem skal være superhelt? Du bestemmer – for det er DIN gakkede familie!

Spil om skilsmisse og om skøre familier