Brev
Min veninde
Hej
I sidste uge skulle mig om min veninde i klub. På vej derhen skal man forbi et supermarked.
Da vi kom forbi det sagde min veninde at vi skulle derind. Da jeg spurgte hvorfor sagde hun at hun skulle købe noget for sin mor. Men hun sagde ikke hvad det var.
Hun tog mig med hen til der hvor der er shampoo og sådan noget. Men på vejen var der en slikafdeling som hun stoppede hved.
Hun sagde jeg skulle hen og finde nogle æbler som hun skulle købe til sin mor. Da jeg havde samlet en pose med æbler kom hun og sagde at vi ikke skulle havde dem alligevel.
Da vi kom over på klubben spurgte hun om jeg ville havde en oreokiks. Jeg sagde ja. Da jeg spurgte hvor hun havde dem fra hviskede hun til mig at hun havde STJÅLET dem.
Næste dag sagde hun at jeg skulle prøve og hun tvang mig til at putte dem ned i min taske.
Jeg er bare SÅ bange for at nogen finder ud af det og hun siger at hun gør det tit. Jeg er også lidt bange for hende.
Håber i kan hjælpe mig 🙂
Pige, 8 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige
Det lyder som en rigtig ubehagelig oplevelse, du har haft! Jeg kan så godt forstå, at du er utryg ved det, og at du bliver lidt bange.
Jeg kan fornemme, at du godt ved, at man ikke må stjæle, og at du heller ikke havde lyst til det – men bare ikke kunne sige fra over for din veninde. Ved du mon, hvad der kan ske, hvis det bliver opdaget?
Det er sådan, at hvis man bliver taget i at stjæle i en butik, bliver det meldt til politiet, og der bliver ringet til ens forældre. Når man fylder 15, så kan man faktisk blive straffet for den slags, og det kan følge en i mange år, at man har stjålet.
Der er derfor slet ikke ok, at din veninde har tvunget dig til at tage noget ned i din taske. Har du fortalt hende, at du ikke har lyst til at gøre det igen? Du kan jo prøve at fortælle hende det - eller måske skrive det til hende i en SMS, hvis der er nemmere? Det er nemlig rigtig vigtigt, at du hurtigt får sagt fra over for hende – så du ikke bliver presset til flere ting.
Jeg tænker faktisk, at du skal fortælle dine forældre, hvad der er sket. Er det mon en mulighed? Jeg tænker, at det vil være godt for din samvittighed, og så kan dine forældre måske hjælpe dig til ikke at komme i samme ubehagelige situation igen.
Du kunne også prøve at snakke med de voksne i den klub, I går i? Er der mon én der, du kan stole på og tale med om, hvordan du får sagt fra?
Jeg synes, det er rigtig vigtigt, at du får sagt stop, og at du ikke bliver presset til at tage ting i tasken igen. Men jeg kan godt forstå, hvis det er svært at gøre alene. Du skal holde fast i følelsen af, at det er forkert og ikke følge med, når dine venner gør dumme og i dette tilfælde ulovlige ting. Og så skal du bede en voksen om hjælp.
Jeg ved, at rigtigt mange børn og unge har oplevet at føle sig presset af deres venner til at gøre noget, de ikke har haft lyst til. Derfor er det så flot, at du har skrevet herind og bedt om hjælp.
Jeg ønsker dig held og lykke med at få det stoppet.
Med venlig hilsen
BørneTelefonen