Min veninde

Hej

I sidste uge skulle mig om min veninde i klub. På vej derhen skal man forbi et supermarked.

Da vi kom forbi det sagde min veninde at vi skulle derind. Da jeg spurgte hvorfor sagde hun at hun skulle købe noget for sin mor. Men hun sagde ikke hvad det var.

Hun tog mig med hen til der hvor der er shampoo og sådan noget. Men på vejen var der en slikafdeling som hun stoppede hved.

Hun sagde jeg skulle hen og finde nogle æbler som hun skulle købe til sin mor. Da jeg havde samlet en pose med æbler kom hun og sagde at vi ikke skulle havde dem alligevel.

Da vi kom over på klubben spurgte hun om jeg ville havde en oreokiks. Jeg sagde ja. Da jeg spurgte hvor hun havde dem fra hviskede hun til mig at hun havde STJÅLET dem.

Næste dag sagde hun at jeg skulle prøve og hun tvang mig til at putte dem ned i min taske.

Jeg er bare SÅ bange for at nogen finder ud af det og hun siger at hun gør det tit. Jeg er også lidt bange for hende.

Håber i kan hjælpe mig 🙂

Pige, 8 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige

Det lyder som en rigtig ubehagelig oplevelse, du har haft! Jeg kan så godt forstå, at du er utryg ved det, og at du bliver lidt bange.

Jeg kan fornemme, at du godt ved, at man ikke må stjæle, og at du heller ikke havde lyst til det – men bare ikke kunne sige fra over for din veninde. Ved du mon, hvad der kan ske, hvis det bliver opdaget?

Det er sådan, at hvis man bliver taget i at stjæle i en butik, bliver det meldt til politiet, og der bliver ringet til ens forældre. Når man fylder 15, så kan man faktisk blive straffet for den slags, og det kan følge en i mange år, at man har stjålet.

Der er derfor slet ikke ok, at din veninde har tvunget dig til at tage noget ned i din taske. Har du fortalt hende, at du ikke har lyst til at gøre det igen? Du kan jo prøve at fortælle hende det - eller måske skrive det til hende i en SMS, hvis der er nemmere? Det er nemlig rigtig vigtigt, at du hurtigt får sagt fra over for hende – så du ikke bliver presset til flere ting.

Jeg tænker faktisk, at du skal fortælle dine forældre, hvad der er sket. Er det mon en mulighed? Jeg tænker, at det vil være godt for din samvittighed, og så kan dine forældre måske hjælpe dig til ikke at komme i samme ubehagelige situation igen.

Du kunne også prøve at snakke med de voksne i den klub, I går i? Er der mon én der, du kan stole på og tale med om, hvordan du får sagt fra?

Jeg synes, det er rigtig vigtigt, at du får sagt stop, og at du ikke bliver presset til at tage ting i tasken igen. Men jeg kan godt forstå, hvis det er svært at gøre alene. Du skal holde fast i følelsen af, at det er forkert og ikke følge med, når dine venner gør dumme og i dette tilfælde ulovlige ting. Og så skal du bede en voksen om hjælp.

Jeg ved, at rigtigt mange børn og unge har oplevet at føle sig presset af deres venner til at gøre noget, de ikke har haft lyst til. Derfor er det så flot, at du har skrevet herind og bedt om hjælp.

Jeg ønsker dig held og lykke med at få det stoppet.

Med venlig hilsen
BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.