Konfirmationstale

Hej

jeg er en pige på 14 år som snart skal konfirmeres.

Jeg skal holde en takke tale, men er lidt nervøs, fordi tit hvis jeg skal fremlægge over for en del mennesker lyder jeg som om jeg lige er ved at græde, det er ikke med vilje, men jeg ved ikke om det har noget at gøre med at der flyver tanker rundt i hovedet når jeg taler for en større gruppe mennesker.(Hvad mon de tænker, er jeg grim, kan de lide mig, Taler jeg højt nok.. Osv….)

jeg er lidt stille, men alligevel ikke så stille at jeg næsten ikke kan få ordene ud af munden på mig selv, jeg kan også sagtens tale med nogen jeg aldrig har talt med før. Jeg skal holde konfirmationen med min tvillingebror (som ikke vil holde tale) og jeg har allerede skrevet talen.

Men jeg vil bare hører om i har nogen gode råd om hvad jeg skal gøre med mine tanker, og hvordan jeg jeg kan tale højt og tydeligt når jeg taler?

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære kommende konfirmand

Allerførst vil jeg sige, at jeg synes det er supersejt, du vil holde en tale – især fordi du frygter det.

ALLE mennesker husker deres første tale – det er bare en grænseoverskridende og vild oplevelse, indtil man får gjort det nogle gange. Til gengæld er man bare så glad efter sin første tale.

Som du selv skriver, så er det tankerne om hvad de andre tænker, som gør os bange for at stille os op og tale. Men hvis du nu tænker det godt igennem, tror du så, at der sidder en eneste gæst ved din konfirmation, som seriøst tænker noget som helst dårligt om dig?

Mit gæt er, at ingen tænker negativt om dig. Jeg tror, de vil synes det er flot, at du rejser dig op og siger noget, og at de bliver rigtig glade for, at du takker dem.

Når din stemme kommer til at dirre, så prøv at tænk: Hvad er det værste, der kan ske ved, at folk hører at jeg er lidt nervøs?

Når du kommer til at tale lavt, så pyt. Gør det så godt du kan. Du kan øve dig 20 gange på talen - men alligevel blive lidt nervøs, så jeg tror, du skal acceptere, at det bliver som det bliver.

Jeg har hørt et tip om nervøsitet, måske kan du bruge det? Det handler om at man skal spænde op, og så give slip. Så kommer tankerne væk fra hovedet og ned i kroppen. Ca. sådan her:

Stil dig lige op, og spænd i hele kroppen. Krum tæerne, spænd læggene, lårene, balderne og maven. Knyt hænderne, spænd musklerne i armene, halsen og kæben. Tæl så til fem, mens du holder spændingen og vejret. Slip derefter, pust ud og slap heeelt af nogle sekunder. Du kunne lige gøre det nogle gange ude på toilettet, inden du går ind og klinker på glasset.

Held og lykke med talen, og hav en vidunderlig konfirmationsdag!

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.