Brev
Jeg er en 14 årige
Jeg er en dreng som elsker mit liv men jeg tror jeg kommer til at have problemer med sex sendere i livet fordi når min pik er stiv er den for stiv at den bøjet op ad lidt wr det normalt?
14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år.
Tak for dit brev. Det er godt, at du har skrevet herind, når du går og bekymrer dig om noget. Det hjælper som regel at få delt sine bekymringer med andre. Jeg håber, at jeg kan hjælpe og berolige dig lidt.
Du skriver, at når din pik bliver stiv, bliver den så stiv, at den bøjer lidt op ad. Og du er bange for, om den bliver for stiv og om dens bøjning kan give dig problemer med sex senere i livet.
Ligesom med resten af kroppen, ser alle drenge og mænds pikke forskellige ud. Både når de er slappe og når de er stive. Formen varierer og nogle er større og andre er mindre.
Og mange har faktisk, ligesom dig, en pik, som bliver lidt bøjet eller “krum”, når den bliver stiv. Det er ikke fordi den bliver for stiv, det er bare en helt almindelig udgave af en pik.
Og langt de fleste med en bøjet eller krum pik har ingen problemer med sex. Hvis du har lyst, kan du læse mere om pikken hos sexlinien her. Og om en krum pik her.
Jeg håber, at mit svar har beroliget dig lidt. Hvis du fortsat er meget bekymret, er det en mulighed at tale med din læge eller skolesundhedsplejersken om det. Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111, hvis du hellere vil være anonym.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen.