Brev
Forfærdelig far – Hader at være hjemme
Hej brevkasse
jeg er en dreng på 16 år og mit problem er at jeg ikke kan fordrage min far.
Da jeg var mindre havde vi det i hvert fald som jeg husker det godt i familien, jeg oplev det som der aldrig var skænderier, men de seneste 2-3 år har det kun gået ned ad bakke. Min far har udviklet et kæmpe temperament og et alkoholmisbrug, sommetider taler han endda i tåger og digter sine egne historier op.
Jeg er så bange for ham at jeg ikke engang tør at indrømme nogle af mine fejl jeg har lavet over for ham. Jeg er mange gange løbet hjemme fra på grund af jeg har været så bange en dag tog jeg helt ud til en by (som forresten ligger over 50km fra hvor jeg bor) og tilbragte resten af natten der ude på en togstation. Min far skræmmer mig på mange måder og han bygger mit had op for ham mere og mere dag for dag.
Det faktum at jeg ikke kender min far “rigtigt” altså jeg ikke ved hvordan han er som person længere har helt klart skubbet mig længst væk, alt han gør er så uforudsigeligt og på grund af jeg ved han har hans temperament ved jeg ikke hvad jeg skal gøre af mig selv. I en periode sov jeg med låst dør og en kniv under sengen for at føle en form af tryghed men da min mor fandt kniven troede hun jeg havde selvmordstanker og prøvede at gøre skade på mig selv.
De sidste 2 år har jeg skrevet mine juleønsker ned på et billede af ham fra dengang han var en “rigtig” far og skrev “Jeg ønsker mine forældre bliver skilt”, “Jeg ønsker min far dør”. Jeg har endda prøvet at afpresse min mor til at slå op med ham, men det er ikke sket på grund af økonomiske grunde(Tror jeg).
Sidste jul kom min far op og slås med hans nevø hvor jeg manipulerede min nevø til at starte et slagsmål med ham og jeg blev nødt til at ringe til politiet for at få stoppet det (Nu har vi ikke længere kontakt til den side af familien). Ligemeget hvad skal han altid hæve stemmen og gøre det ubehageligt at være sammen med ham.
Det at min far heller ikke kommer så godt ud af det med min mor gør det hele også meget værre på en gennemsnitlig dag siger min far til mig “Hej”, “Har du fået arbejde”. At være hjemme med ham er det værste jeg ved og nogle gange sidder jeg også bare udenfor og laver absolut ingenting fordi jeg mener det er bedre end at være i samme rum som ham.
Jeg ved ikke hvad jeg skal stille op med det her problem. Det har stået på alt for længe og min mor har prøvet at hjælpe ham MEGET, men det er som om han slet ikke lytter.
Det bedste scenarie for mig var hvis at jeg aldrig så eller hørte fra ham igen.
Grunden til at jeg først skriver det her brev nu er fordi han for nogle dage siden havde skubbet/slået min mor. Jeg så det ikke men jeg hørte skænderiet og lyden af min mor der snublede eller faldt tilbage hvorefter det forsatte med hvorvidt han slog eller skubbede hende.
Mvh 16 årig dreng.
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 16-årige
Jeg kan forestille mig hvor bange, du må have været. For det, du hørte, lød som slag eller skub. Og det var din mor, det gik ud over.
Måske blev din sidste tvivl fjernet, da du hørte lydene: Du kan ikke leve med en alkoholiseret far, der optræder truende, voldeligt og uberegneligt.
Du har været så bange, at du har overnattet alene på en tog-station 50 km fra dit hjem – og andre ting. Alle kan vist forestille sig, hvor meget angst og utryghed fylder i dit liv. Og hvor lidt plads du må have til at koncentrere dig om venner, fritidsinteresser, skole og andre ting.
Derfor skal din far stoppes. Han står i vejen for, at du kan få et almindeligt liv med forudsigelighed og tryghed. Jeg giver dig her nogle råd og forslag. Når du undersøger og afprøver dem, bliver de til en vej frem, som du kan følge.
• Jeg kan se, at du har prøvet at tage fat i din mor mange gange – men det har ikke ændret noget. Derfor må du tage fat i en anden voksen, der kan hjælpe jer begge. Hvilke personer vil du kunne åbne dig for og tale med? Hvem kan du komme i tanke om i familien eller skolen? Eller måske andre steder?
• Hvor får man modet fra til at fortælle andre tingene, som de er? Det er ikke nemt at åbne sig op, når man i årevis har levet med utryghed og angst. En rådgivning kan derfor være et godt sted at starte. Hope Ung er en rådgivning, der ved, hvor meget mod, du viser ved at ringe til dem. Blandt andet derfor kan de være et godt sted at starte.
• En anden mulighed er TUBA. De ved også rigtigt meget om at være ung i en familie, hvor der er alkohol. Her skal du ikke forklare alting forfra. Deres erfaringer og forslag vil bringe dig videre frem. Brug dem.
• Du kan ringe til din kommune. De fortæller dig om mulighederne for hjælp til dig og din familie. Hvis de tænker, at du er truet, så vil de gribe ind, så snart du har sagt, hvem du er. Det har de pligt til.
• Men du har også den mulighed at starte med kommunens ‘anonyme rådgivning for unge’. Rådgivningen fortæller dig om mulighederne i kommunen – så kan du tage stilling til dem og slå til, når du er klar til det. Du kan google din kommunes navn og ‘anonym rådgivning for unge’. Hvis du stadig ikke finder det rigtige nummer, så hjælper vi med at finde det på tlf: 116 111.
• En voksen fra BørneTelefonen (en bisidder) vil derudover kunne hjælpe dig med at forstå dine muligheder, tage med til møder og praktiske ting. Bisidderen er forpligtigt til at gribe ind, hvis hun kender dit navn og oplever, at du er truet. Det er vigtigt, at du ved dette. Læs derfor mere her, hvis du vil bruge en bisidder: Bisidder fra BørneTelefonen
Du kan gøre sådan: Sæt forslagene i rækkefølge. Giv nummer 1 til det forslag, som du tror vil være mest hjælpsomt. Det forslag, du tror næst-mest på, giver du nummer 2 osv. Forsæt til alle råd har fået numre. Du sidder nu med en rækkefølge og en plan, som du kan arbejde dig igennem.
Ikke alle råd virker, som du måske håber. Så gå videre til det næste råd. Eller prøv det samme en gang til. Når du stædigt går frem efter planen, får du de bedste kort på hånden til at ændre situationen for dig og din familie.
Jeg tror, at du vil komme gennem planen og nå målet: En bedre fremtid for dig og din familie. For du virker som en dreng, der handler. Det har du jo lige bevist ved at skrive ind til mig.
Husk at du altid har os.
Kærlig hilsen BørneTelefonen