Brev
F### jeg blev bange
Brevet er redigeret af hensyn til vores yngste læsere. Rådgiver har læst hele brevet.
Hej Børnetelefon
jeg sad og så en video på youtube. Videoen er vist nok fra 2009. Men lad os komme til sagen videoen var meget uhyggeligt. Jeg blev mega bange kunne ikke sove.
Har talt med min far om det, jeg er bare lidt bange for at den kommer om natten og skriger mig lige ind i ansigtet.
Hvad skal jeg gøre kunne næsten ikke sove dagen før.
12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 12 årige
Jeg kan godt forstå du blev bange, jeg kender godt de YouTube videoer og man ved ikke altid hvad der sker i videoen. Man få et stort chok, som kan være svært at komme sig over. Hvor er det godt du har snakket med din far, om at du blev bange, så kan du tale med ham om, hvordan du har det og få hjælp til at blive rolig igen. Det kan  også være, at han kan hjælpe dig med at bruge YouTube, så du ikke kommer til at se de uhyggelige videoer. Hvis du kommer til at se på noget, som du er utryg ved, så sluk og gå til din far og spørg om, han synes du skal se det. Ville det være en ide?
Jeg tænker at det vil være rigtig godt for dig at snakke med andre, om den uhyggelige video og fortælle dem om dine tanker. Hvis man har oplevet noget uhyggeligt, hjælper det tit at snakke med nogle om det, så hver gang du fortæller historien, bliver den lidt mindre uhyggelig.
Du kan også prøve at lave noget rart inden du skal i seng, lidt ligesom et senge ritual, og gerne helt undgå skærm i en -to timer inden sengetid. Du kan også have en flaske vand ved siden af sengen, og hvis du vågner kan det måske hjælpe at drikke lidt.
Hvis du vågner om natten eller har svært ved at falde i søvn, så prøv at trække vejret dybt og stille og roligt. Ens vejrtrækning kan være vigtig for, hvordan vi har det. Det kan også nogle gange hjælpe at knuge f.eks. en pude og tænke på noget rart. Og måske også huske på, at videoen er  der nogen, der har lavet for sjov og for at gøre andre forskrækkede. Lidt ligesom hvis en af dine veninder kom itil at gøre dig forskrækket.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen