Brev
Putin
Jeg har aldring været bange for at Putin ville invadere Danmark, men da Danmark i dag havde Luftalarm prøve blev jeg virkelig bange.
Jeg ved godt at det var en prøve og alt det der men jeg blev alligevel bange.
Mig og 2 af mine venner begyndte at græde. Vi havde glædet os til at hører sirenen, men da den kom blev jeg f*cking bange.
Jeg troede kun at den ville komme 1 gang, men den kom 3 gange.
Jeg troede at Putin ville snyde Danmark og komme første onsdag i maj og angribe os.
Jeg blev vildt bange og græd.
Ps. Jeg græder næsten aldrig
11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du,
Jeg kan godt forstå, at I syntes sirenerne var uhyggelige!
De er jo skabt til at advare, hvis der skulle komme krig i Danmark. Derfor er det også helt naturligt, at de kan give os frygt, når de pludselig lyder – også selvom vi ved, at det er en test!
Jeg tror faktisk, at det kan give et lille niv i maven på de fleste af os.
Selvom vi jo godt ved, at den kommer, så er lyden meget høj og derfor er den svær ikke at give opmærksomhed. På den måde kan man også sige, at sirenerne faktisk virker som de skal.
Du blev vildt bange og græd da sirenerne lød – og du græder nærmest aldrig!
Selvom du måske ikke har været så bange for Putin før og er god til at lægge det lidt på afstand, så er der måske noget ved sirenerne, der alligevel vækker frygten i dig?
Vi er ikke vant til krig så tæt på. Derfor er det også helt okay, hvis det gør os bange eller giver os bekymringer.
Jeg forstår godt, at du fik tanken, at det jo egentlig er lidt farligt, at vi afprøver sirenerne samtidig hvert år. Faktisk tror jeg at mange før dig har tænkt, at det bedste tidspunkt at angribe, da netop må være, når man afprøver sirenerne og ingen tænker, at lyden betyder noget.
Men man har testet sirener i over 70 år – også lang tid før krigen i Ukraine. Faktisk afprøver vi sirenerne hver nat. Bare uden lyd!
Grunden til, at der er lyd på i dag er simpelthen bare for, at vi alle kan huske, hvordan sirenerne lyder.
Det betyder altså, at vi hellere tager chancen for et angreb i dette tidsrum end risikerer at vi glemmer lyden.
Husk på, at det ikke er farligt at bekymre sig eller blive bange. Bekymringer og frygt kan hjælpe os, hvis vi er i farer, men det er også bare tanker, som vi gerne må have og mærke inden i.
Men nogle gange er bekymringer rigtig ubehagelige fordi, de kan være svære at lukke i. Har man det sådan, er det godt at dele dem med andre.
Det har du allerede gjort nu, hvor du har skrevet om dem til os. Men jeg tænker også på, at det måske ville være rart, hvis du fortæller det til nogle voksne omkring dig, hvis du har lyst.
Det kan være dine forældre eller en lærer måske. Det kan også være, at du og dine venner skulle tage en snak om det, der skete i dag.
Det hjælper tit når man får talt om det.
Kærlig hilsen BørneTelefonen