Bange for Rusland og krig

Hej BørneTelefonen👋🏼

Jeg er en pige på 12 år der er meget bange for at krigen mellem Ukraine og Rusland ender ud i hele verden. Jeg er bange for at min venner, familie, dyr osv. bliver dræbt og at vi mister vores skønne hjem…

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 12 år,

Mange tak for dit brev og fordi du deler dine tanker om krig med BørneTelefonen. Jeg kan godt forstå, at du er bange for krigen imellem Ukraine og Rusland. Du skal vide at du ikke er alene om dine tanker. Der er mange børn der skriver herind. De fortæller også, at de er bange for, at det bliver en verdenskrig.

Lige nu bliver der også talt rigtig meget om krig på internettet og i fjernsynet. Så jeg kan sagtens forstå, at det er noget du tænker på og bliver bange for. Det der bliver vist i fjernsynet omkring krigen kan virke meget voldsomt. Hvis du ser fjernsyn med dine forældre er det helt okay at fortælle dem, at du bliver bange og ikke har lyst til at se det de viser i fjernsynet.

Ofte når der er noget man er bange for, kan det hjælpe at få mere viden om lige præcis det man frygter. Når du ved mere om krigen så kan det være nemmere at få en fornemmelse af, hvad det er der kan komme til at ske.

Du skal vide, at risikoen for at der kommer en verdenskrig og krig i Danmark er lille. Det er den fordi vi er medlem i NATO. Når Danmark er medlem af NATO betyder det, at en masse lande har en aftale om, at de skal sørge for frihed og sikkerhed. Landene er forpligtet til at hjælpe hinanden i tilfælde af, at de skulle blive angrebet.

Ukraine er ikke medlem af NATO. Derfor er Ukraine i en helt anden og meget svær situation lige nu.

En idé kan også være er spørge din lærer i skolen om de kan tage krigen imellem Ukraine og Rusland op om som et emne i klassen. Det kan jo være, at der er nogle af dine klassekammerater der også er bange, ligesom dig.

Følelsen af at være bange er ikke spor rar. Det kan faktisk være rigtig ubehageligt og det er vigtigt, at du ikke går med det selv. Derfor er det også rigtig godt, at du har skrevet herind og fortalt om din frygt. Hvordan var det mon, at skrive dine tanker og få svar fra mig? Måske det gav dig mere ro i maven? Det håber jeg.

Når du er bange, så kan det nemlig hjælpe rigtig meget at sige det højt. Jeg tænker derfor på, om du mon også har snakket med nogen andre om, hvordan du har det? Det kan være til en ven eller du kan snakke om det med din familie. Hvad tænker du om det? Måske det vil være rart, at du har nogen omkring dig, der ved hvordan du har det?

Andre fortæller, at det hjælper dem, hvis de prøver at lave noget andet når de bliver bange. Det kan være, at se en god serie, høre musik eller ringe til én, de er glade for. Det er nemlig også helt okay, at du giver dig selv pauser fra at tænke på krigen i Ukraine. Måske du kan komme i tanke om andre ting, som giver dig ro eller som du godt kan lide?

Jeg håber, du har fået nogle ideer til, hvad du kan gøre. Husk på, at du langt fra er alene om at have det sådan. Og at dine tanker og frygt ikke er forkert.

Kærlig hilsen

Børnetelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.