Afhængig af odds som 16 årig.

Jeg tror ikke, men jeg er sikker på, at jeg er afhængig af odds, for nylig vandt jeg et stort beløb med et lille beløb. Der er tale om 20000 kroner fra 650. På bare 10 dage.

Før det solgte jeg nogle ting og begyndte at spille på dem. Efter 10 dages paradis mistede jeg alt i én satsning og alle mine besparelser og dyre ting. Derefter lånte jeg 2000 af mine venner, også mistede jeg dem også. Og jeg er kun 16 år gammel. Jeg arbejder i fritiden og får omkring 2500 om måneden.

Jeg udsatte tiden for tilbagebetaling af gælden i ca. 15 dage og har stadig ikke givet den op. I dag modtog jeg en løn, som var nok til at tilbagebetale gælden, men jeg mistede den også.

Forældrene af min ven ved om denne pligt og insisterer allerede på, at jeg skal give pengene tilbage så snart som muligt ,og nu er tiden inde, og jeg er bange for, at de ringer til min mor og fortæller hende alt. Jeg er bange for at tale om dette med min mor også, fordi familien ikke er særlig rig, og det vil ikke være nemt og bare give 2000 til sønnen for at bare afbetale hans gæld.

Dreng, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej dreng på 16 år

Det er godt, at du skriver til BørneTelefonen om, at du er blevet afhængighed af at oddse. Nu har du taget det første skridt, ved at skrive, så håber jeg, at du efter dette svar er klar til at tage næste skridt.

Det er et stort problem for mange, at de bliver afhængige af at oddse/spille om penge, og jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig.

Du er ved at blive voksen og vil gerne klare tingene selv. Det er en hel naturlig ting i det at blive voksen, men for mange unge kan det være rigtig ensomt, at skulle klare alle problemer selv, uden støtte fra voksne. Kan du genkende dette?

Kunne du sige sandheden til mor? Hendes forståelse og opbakning kan gøre en forskel for dig, tror jeg. Hvis du ikke føler, at du kan fortælle det til din mor, synes jeg du skal fortælle det til en anden voksen, der kan hjælpe dig. Det kunne være en lærer eller måske din vens forældre, som allerede ved, at du oddser.

Jeg synes ikke, at du skal gå igennem dette selv, da det kan ende med at du blive ved med at tabe mange penge og ende med meget store beløb, som vil være helt uoverskueligt at skulle tilbagebetale.

En andet minus er at det at låne penge af venner, som oftest kan ende i uvenskab, hvis du ikke kan overholde tidsfrister, hvor du skal betale pengene tilbage.

Flere og flere børn og unge bliver spilafhængige. Du kan få hjælp på Center for Ludomani. Behandlingen er gratis, og du behøver ikke en henvisning fra din læge. Du kan læse mere om centret her www.ludomani.dk. Her kan du også tage en test, og læse meget mere om ludomani. Centeret behandler unge ned til 14 år, og jeg tror også, de kan hjælpe dig.

De vil tilbyde dig en snak med en behandler – ja, du kan helt gratis få et længere forløb med op til 12 samtaler. Jeg vil virkelig anbefale dig at kontakte dem, for de er eksperter i at tale med unge, der har problemer med gambling som dig. Du kan ringe til Center for Ludomani på tlf. 70 11 18 10.

Du kan også klikke ind på Ludomanilinjen og få et overblik over andre steder, hvor man kan få hjælp.

Din mor vil også kunne få gratis rådgivning her. Hun vil få hjælp til hvordan hun bedst støtter dig.

Du er allerede nået meget langt ved at erkende, at det er svært for dig at styre. Du tager det alvorligt og ved, at det kan udvikle sig.

Det er flot at du har haft modet til at skrive herind. Jeg håber, at du vil bruge dette mod til, at tale med din mor, så hun kan hjælpe dig med at få noget hjælp. Og at du kontakter Center for Ludomani, for at finde ud af hvordan de kan hjælpe dig, så du kan komme ud af din ludomani, som det hedder.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.