3. Verdenskrig?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Det er bestemt ikke rart at gå og være bange hele tiden. Specielt ikke for sådan noget som krig. Der sker desværre ubehagelige ting i verden, som kan gøre en bange. Sådan er der mange, der har det.

Heldigvis sker der også rigtig mange gode ting. Og det er dem, som vi alle skal prøve at fokusere på.

For chancen for at der kommer tredje verdenskrig er meget lille. Selvom landene truer hinanden, skal der meget til, før man går i krig. Det er nemlig ikke nemt at være i krig for et land. Og deres største ansvar er, at passe på de mennesker der bor i landet.

Hvis der nu skulle komme ballade, så er der en endnu mindre chance for, at vi kommer til at mærke noget her i Danmark. Der er rigtig mange mennesker, der hele tiden arbejder for at passe på os.

Jeg tænker på, om der mon tidspunkter, hvor du tænker mere på det end andre? Er det for eksempel værst, hvis du læser eller ser noget i nyhederne? Nyhederne handler nemlig tit om de dårlige ting og ikke så meget om alt det gode. Kan du følge mig?

Måske kan du prøve at skrive tankerne ned på et papir? Det kan være en god måde få tankerne lidt ud af hovedet. Du kan også gøre andre ting. Fx læse en bog, løbe en tur, høre musik eller andre ting, som giver dig ro. Hvad kan du mon selv komme i tanke om?

Det allervigtigste er dog, at du ikke går alene med dine tanker og bekymringer. Det kan hjælpe en rigtig meget, at dele det med en anden. Præcis som du allerede har vist at du er god til, ved at skrive herind.

Jeg tænker også på, om det mon er noget, du kan tale med dine forældre om? Sammen kan I måske finde ud af, hvordan din frygt kan fylde mindre i din hverdag. Hvad tænker du mon om den mulighed?

Hvis det er svært at tale med dine forældre først, kan du måske tale med en sød lærer eller vejleder på skolen? Du kan også foreslå din lærer, at det er noget I kunne tale om i klassen. Jeg sikker på, at du ikke er den eneste, der har hørt om alt det med Rusland og Ukraine. Og der ville ikke undre mig, hvis der også var andre børn i din klasse, som deler samme tanker som dine.

Jeg håber meget, at du kan bruge mit svar. Hvis du har brug for flere råd eller en uddybende snak er du også altid meget velkommen til at ringe ind på 116111. Så ser vi på, hvordan vi ellers kan hjælpe.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.