Job

Hej.

Jeg er en pige på 11 år.

Jeg vil rigtig gerne have et job.

Men problemet ligger i at jeg ikke ved hvad man kan få af jobs som 11-årig?

Jeg får kun 50 kroner i lommepenge, og jeg må ikke få flere, det har vi snakket om.

Kan jeg få et job?

ALT ER EN MUGLIGHED!!!!

Kh. mig

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Tak for dit brev! Du skriver, at du gerne vil have et job, da dine lommepenge ikke er nok.

Det er sådan, at man i Danmark har bestemt, at børn og unge ikke må have et fritidsjob før de er fyldt 13 år. Den regel er lavet for at beskytte børn og unge, så man er sikker på at de har et godt børneliv med tid til at lege, lave lektier osv. og ikke bruger al deres tid på at tjene penge.

Jeg kan godt forstå du gerne vil tjene noget ekstra udover dine lommepenge, og jeg synes, det er flot at du selv gerne vil gøre noget for det. Når nu du ikke er gammel nok til et job endnu, kunne du måske prøve at tale med dine forældre om, hvordan du kan gøre dig fortjent til flere lommepenge?

Det kunne f.eks. være ved at gøre dem ekstra tjenester i hverdagen, som de har brug for hjælp til – f.eks. rengøring, vaske bil eller lignende. Måske kunne du foreslå, at I sammen laver et “opgavekatalog” så du kan se hvad der er at hjælpe med, og hvor meget du kan tjene på det.

Det kan også være, at der er andre i din familie, som kunne bruge din hjælp til noget? Eller måske en nabo, som skal have slået græs, luftet hunden osv.?En anden mulighed kunne måske være, at holde loppemarked engang i mellem? Det kan være du har noget legetøj, som du ikke bruger længere, som du kan sætte dig ud på fortovet og sælge?

På den måde vil du kunne tjene penge og der er andre, som kan få gavn af de ting du ikke bruger længere. Måske kan du endda slå dig sammen med nogle venner og veninder som også har noget at sælge, og så kan I lave en hyggelig dag ud af det sammen.

Mange børn som holder loppemarked bager også en kage, så dem der kommer og kigger, også kan købe et stykke kage og f.eks. saftevand. Jeg tænker på, om det er noget bestemt du skal bruge pengene på, siden de 50 kr. ikke er nok.

Hvis det er nogle specielle ønsker du har, som du ikke har råd til, kunne du måske skrive det på en liste og vise den til dine forældre. Så kan de se, at der er en grund til at du gerne vil have flere lommepenge, og måske kan de hjælpe dig med forslag til, hvordan du kan spare sammen til det du gerne vil have.

Jeg håber du kunne bruge mit svar, og at du finder en måde at tjene lidt ekstra.

Du er altid velkommen til at skrive igen eller ringe til BørneTelefonen på tlf. 116 111 hvis der er mere du gerne vil tale om.

Kærlig hilsen BørneTelefonen