Fyret fra arbejde

Hej

Jeg har brug for hjælp. Jeg har virkelig dummet mig og det er jeg godt klar over.

Jeg er blevet fyret fra mit arbejde da jeg stjal fra butikken mens jeg var på arbejde. Sådan er det, jeg ved godt det er skide dumt!

Jeg er simpelthen så ked af det og føler mig magtesløs. Mine forældre er så skuffet og det forstår jeg udemærket godt. De vil ikke engang snakke med mig mere. Jeg overvejer at begynde på at gå til psykolog, da jeg virkelig har brug for at snakke med en om det som jeg ikke kender og som ikke kender mig.

Jeg går i gymnasiet, og det lægger et kæmpe pres på mig i forvejen. Man skal gå i det rigtige tøj, have den rigtige farve hår og være venner med alle. Det er så stressende. Mine forældre, især min far er skuffede over mig da jeg fornyeligt fik 02 i en eksamen. Jeg syntes det var skide svært og uretfærdigt.

Jeg vil gerne vende mit liv rundt. Ikke kun fordi jeg kan se det går i den forkerte retning, men også fordi jeg er skuffet over mig selv og jeg har planer for fremtiden!

Ville psykologhjælp være en god ide? Kan man få gratis psykolog når man er under 18? Og skal jeg søge et nyt job?

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Når jeg læser dit brev, så lyder det allerede til, at du har betalt en dyr pris for, at du stjal fra dit arbejde – og du har sikkert lært rigtig meget af det. Så derfor håber jeg, at du kan få en ny start på et nyt arbejde, så du kan bevise over for dig selv, at du sagtens kan være troværdig.

Magtesløshed er en følelse der kommer, fordi man ikke syntes man kan gøre noget for at forbedre sin situation.

Måske kan du godt gøre noget! Jeg tænker, at du kan lave en plan der kan hjælpe dig videre og ud af din følelse af magtesløshed.

Sæt dig helt alene. På et stykke papir skriver du ned, alle de forskellige områder af dit liv, både der hvor det fungerer godt og der hvor det ikke fungerer så godt. Hvad er du god til og hvad er du ikke så god til.

Sørg for at være ret detaljeret. F.eks. hvis du er god til at skrive historier eller tale med mennesker, så skriv det.

Nu skulle du gerne have et stykke papir med dine stærke sider og dine mindre stærke sider. Og du har sikkert også fået et overblik over hvor du godt kunne tænke dig at det blev bedre.

På det her tidspunkt, tænker jeg, at det vil være godt at involvere dine forældre. Indkald dem til en møde. Vis dem dit stykke papir og fortæl dem at du rigtig gerne vil have deres hjælp til at komme på rette fode igen.

Vis eventuelt din forældre dit brev og mit svar hertil, hvis det er nemmere for dig at starte en snak på den måde.

Du kan eventuelt sige, at det har været en meget stressende tid og du har ikke kunnet magte det hele, derfor vil du gerne bede om at dine forældre hjælper dig med at fokusere på det væsentlige.

For det er ikke muligt at være god til det hele, man må vælge hvad der er meget vigtigt, og hvad der er mindre væsentligt.

På dit stykke papir, kan du se hvad er dine styrker. Du kan eventuelt få dine forældre til at hjælpe dig med at se, hvordan du kan bruge dine styrker når du skal udføre nogle opgaver.

Jeg håber, at mit brev har givet dig lidt mere ro – og ikke mindst lysten til at søge et nyt arbejde, så du kan vise, at du er til at stole på. Pøj pøj med ansøgningerne.

Jeg er sikker på, at der er en arbejdsplads, der bliver rigtig glad for at få dig som medarbejder. Selvom du lige nu skammer dig, så har du også lært meget og fået en vigtig erfaring, jeg tror, vil komme dig til gode.

Du spørger, om det vil være en ide, at tale med for eksempel en psykolog. Jeg tænker, at psykolog kan være en hjælp, hvis du føler behov for en samtalepartner, der kan hjælpe dig – og være helt upartisk. Og som kan give dig gode ideer til, hvordan du kan blive mindre stresset. Måske kan du undersøge om din kommune kan tilbyde en ungdomspsykolog?

Du kan i første omgang google din kommunes navn og ’anonym rådgivning for unge’. Så vil du finde nummeret på en rådgivning, der vil kunne oplyse dig om, hvordan din kommune kan hjælpe dig med psykologhjælp eller andre former for støtte. Hvis du ikke kan finde nummeret – kan du ringe til os på tlf. 116 111, så hjælper vi med at finde det.

Du er også meget velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen 116111, hvis du har brug for en god snak.

Kærlig hilsen BørneTelefonen