Brev
For mange tanker
Navne i brevet er anonymiseret af redaktionen
Hej, jeg er en pige på 13 år.
Jeg har oplevet at jeg tænker meget for tiden. Nogen gange i timen så kan jeg ikke koncentrere mig. Og nej, jeg ved det ikke er en diagnose. Det handler om at jeg har følt mig usikker for tiden. Jeg er sådan lidt “flad” i det og har ikke et særligt flot smil.
Da der gik en pige i min klasse. Så hadede hun mig så meget, jeg ved virkelig ikke hvorfor eller hvordan. Men en ting ledte til en ting og så blev vi fjender. På et tidspunkt lavede hun onde tegn i klassen. Ingen lagde mærke til det på nær mig. det sårede min følelser så meget. Senere den dag blev hun ved med at ringe og true og skrive onde beskeder. “Tandløse hund” “bror jeg smadrer dig” “flade baby”. Og til sidst kunne jeg slet ikke holde det ud.
Så jeg skrev tilbage og det var bare en besked: “ stop med at være så barnlig, du er så respektløs og tænker du kan gøre alt mod folk” så blokerede jeg hende. Hun stoppede fordi hun skulle flytte. Og nu har jeg for mange tanker og er usikker på grund af hende. Det er hårdt og jeg har ikke selvmordstanker men tanker med at jeg ikke gider det her lort mere.
Hvad skal jeg gøre?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Tak, fordi du har skrevet til Børn Hjælper Børn. Ud fra det du har skrevet, tænker vi, at du kan få det bedste svar fra en voksen rådgiver, der ved mere om dine rettigheder og muligheder. Derfor får du her et personligt svar fra en voksen rådgiver på Brevkassen, som vi håber, du kan bruge.
Kære pige på 13,
Hvor er det godt, at du skriver herind, når du er i tvivl om, hvad du skal gøre med dine mange tanker. Det lyder bestemt ikke rart, hvad du har oplevet med pigen fra din klasse og hvor usikker det har gjort dig.
Dit brev viser mig, at du har mod på at dele dine tanker med andre, som kan være rigtig svært og hårdt at gå rundt med alene. Derfor er det super stærkt gået, at du har delt dine tanker med mig. Det er allerede første skridt til at være mindre usikker.
Du skriver, at pigen fra din klasse lavede onde tegn til dig i klassen og skrev ubehagelige beskeder til dig. Du svarede med, at hun skulle stoppe med at være barnlig og så respektløs, samt blokerede hende. Hvor er det bare sejt gjort, at du satte en stopper for det, fordi pigen jo helt tydeligt overskred dine grænser.
Grænser
Grænser er noget vi skal lære at sætte og mærke hos os selv. Det er en del af processen fra barn til voksen. Ingen går igennem livet uden at de på et tidspunkt får overtrådt en grænse, men det er det, vi lærer af. Det er vigtigt at lære at mærke efter, hvornår noget føles rart og rigtigt, så andre ikke får lov til at overtræde vores grænser.
Dit brev fortæller mig, at pigen fik overskredet dine grænser og du satte en stopper for det på en fornuftig måde. Det er ikke altid nemt, at sige fra overfor andre, som ikke vil dig det bedste. Det er en virkelig flot måde, du fik lukket ned for de ubehagelige beskeder på.
Dog har usikkerheden alligevel sat sig i dig og det kan jeg godt forstå, for oplevelsen var stadig ubehagelig. Det er hårdt, at gå og være usikker og føle sig flad. Selvom du fik lukket ned for beskederne og pigen flyttede væk, så er dine grænser stadig blevet overskredet. Den følelse skal du ikke gå med alene.
Få sagt det højt
Kan du mon tale med din mor eller far om, hvad usikkerheden gør ved dig? Jeg tænker, at det kan være rart for dig, at få sagt højt, hvor flad du føler dig i øjeblikket. Måske kender de til samme følelse af usikkerhed og kan støtte dig ekstra i de dage, hvor det måske er ekstra hårdt. Hvad tænker du om det?
Du kan naturligvis også betro dig til en anden voksen, som en moster eller en lærer, som du er tryg ved. En, som du føler måske vil være nemmere og åbne op for og som kan hjælpe dig med, at få talt om de følelser, som gør dig usikker.
Det kan nemlig være en lettelse, at sige højt, hvordan man har det, så man ikke sidder med en masse ubehagelig tanker alene. Det kan måske også ændre på den måde, som pigen har fået dig til at tænke om dig selv på.
Jeg kan godt forstå, hvis du synes det er svært, at fortælle en voksen, hvad du har oplevet og går og har det. Enten kan du vise dem mit svar for at åbne op for samtalen ellers har BørneTelefonen lavet en guide til, hvordan man får fortalt noget svært. Du kan finden den her.
Du kan måske sende en sms til din mor om, at du har brug for at tale med hende om noget vigtigt her i weekenden og at hun gerne må sætte tid af til, at I går en tur eller sætter jer ned i ro og fred.
For mange tanker
Jeg får lyst til at fortælle dig, at her på BørneTelefonen modtager vi mange breve fra børn, som har oplevet noget lignende. Det hjælper dig måske ikke så meget, men nogen gange kan det være rart at vide, at man ikke er alene om at føle sig usikker.
Din alder fortæller mig også, at det er helt naturligt, at du tager mere ind og bliver usikker på, hvad andre tænker om dig. Som teenager forandrer kroppen sig og det gør ens tanker bestemt også. Nogle gange fylder det så meget, at man har svært ved, at komme ud af sit tankemylder igen.
Selvom du får talt med en voksen om, hvad der fylder hos dig, går følelsen af usikkerhed måske ikke over med det samme. Derfor kan det være godt, at have en ting eller en aktivitet, som du godt kan lide at lave, når tanker eller følelser bliver for overvældende.
Hvad gør dig glad? Dyrker du måske en sport, hænger ud med venner, som får dig til at grine eller følger med i en serie, som får dig væk fra tanker og usikkerhed.
Det kan også være, når tankerne fylder, at du kan lave nogle øvelser, som får de ubehaglige tanker på afstand. Mindhelper er en hjemmeside, hvor du kan finde en masse information om mental sundhed og øvelser. Jeg har sat et link ind her.
Du kan noget ret sejt!
Du skal vide, at du har en kæmpe styrke i, at kende dine egne grænser og kunne lukke ned for andre, som ikke vil dig det godt. Det skal du holde fast i.
Det har helt sikkert krævet mod, at få skrevet dine tanker ned og få åbnet op om din usikkerhed. Det er rigtig flot og måske også et mod, som du kan bruge til at få talt højt om de svære tanker til fx din mor eller far.
Vi vil også altid gerne lytte, så skriv, hvis tankerne bliver for meget eller ring til os på 116111, hvor der altid sidder en rådgiver klar.
Et kæmpe kram fra BørneTelefonen