Plejefamilie

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 15 år

Jeg er glad for, at du har valgt at skrive til BørneTelefonen, når du ikke trives i din plejefamilie. Du har det så svært, at du et par gange har overvejet at slutte livet, men du har valgt den helt rigtige løsning i stedet for, nemlig at fortælle om din situation og bede om hjælp.

Selv om livet sommetider kan se håbløst ud, skal du huske, at der altid er en vej frem, det er bare ikke altid, man kan se den. Sommetider skal der hjælp udefra til at finde vejen, og den hjælp har du bedt om her.

Det er godt!

Det lyder meget ubehageligt for dig, at konflikten med din plejemor er blevet så stor, at hun næsten ikke snakker til dig. Det er noget af det sværeste at bære, for man kan føle sig både straffet, ensom, trist  vred og svigtet, når man bliver isoleret.  Det kan du måske genkende? De fleste plejebørn har været igennem nogle svære ting i deres opvækst, og det er derfor tit ekstra sårbart for dem, når det ikke fungerer i deres plejefamilie.

Du beskriver dig selv som en dreng, der har gode venner i klassen og udenfor klassen.Det er rigtig vigtigt med venner, især i din alder, og det er godt at huske på, at sådan en dreng er du også. Selv om konflikten med din plejemor naturligvis fylder meget, er du altså ikke kun en dreng, der har konflikter, men også en dreng, der fungerer godt med vennerne.

Når du ikke trives i din plejefamilie, har du RET til at få rådgivning. Det står der i det, der kaldes Serviceloven.

Alle børn, der er i plejefamilie, har en  kontaktperson tilknyttet, som skal sikre, at de har det godt. Det er lidt forskelligt fra kommune til kommune, hvad de hedder, men det kan være en familieplejekonsulent, en børne-ungekonsulent eller en kurator. Du skriver ikke, om du har talt med din kontaktperson om din situation, men der er i hvert fald en mulighed for, at du kan få hjælp der.

Du kan også få hjælp fra din sagsbehandler i kommunen, som har været med til at bestemme, at du skulle i familiepleje i sin tid. Han/hun skal faktisk vide, hvordan du har det, og skal hjælpe dig, hvis du ikke har det godt.Hvis du gerne vil være anonym, kan du henvende dig til Den Anonyme Ungerådgivning i din kommune.

Måske tænker du, at det er lidt svært at kontakte din kontaktperson eller din sagsbehandler. Det kan du få hjælp til fra Børns Vilkår. Vi kan tilbyde dig en bisidder, der er en person, der kan oplyse dig om dine rettigheder og støtte og hjælpe dig med at kontakte de personer i kommunen, der skal hjælpe dig. Du kan se mere om vores bisidderordning på www.bornetelefonen.dk/bisidder

Det er jo en særlig situation at bo i en plejefamilie, og mange plejebørn har glæde af at være med i en netværksgruppe, hvor de kan tale med andre om deres liv. Hvis du er interesseret i det, kan du spørge din kontakperson eller din sagsbehandler, om der findes en gruppe i din kommune, som du kan blive tilknyttet. Det kan være en stor hjælp at snakke med andre plejebørn og mærke fællesskabet med dem.

Til sidst vil jeg fortælle dig, at der er en gruppe unge, der har været i pleje, der har skrevet en lille bog om det. Hvis du googler Plejepedia, vil den komme frem. Her er der små beretninger fra andre plejebørn, der er en oversigt over dine rettigheder, der er en ordliste etc. Alt sammen til glæde for børn og unge, der er i pleje.

Mange gode tanker og held og lykke fremover ønsker BørneTelefonen

Anbragt Andre der hjælper

De Anbragtes Vilkår

Netværksgrupper for nuværende og tidligere anbragte børn og unge
Læs mere

Ankestyrelsen

Er du fyldt 12 år, kan du klage over kommunens beslutning om dig.