Min brev

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 20 år

Mange tak for dit brev. Hvor er det flot at du har taget det første skridt til at fortælle nogen, at du ikke har det godt og at din plejefamilie ikke behandler dig godt.

Det står i loven at man ikke må slå og true med at dræbe. Din plejefamilie skal passe på dig og sørge for at du har et trygt hjem,og bliver behandlet godt.

Hvis din plejefamilie ikke kan klare den opgave er det vigtigt, at du siger det til din sagsbehandler, så skal din sagsbehandler hjælper dig. Måske har du nogen i din familie eller andre steder, som kan hjælpe dig med det.

Din sagsbehandler skal nemlig sørge for at du har det godt i din plejefamilie.

Du har ret til at tale med din sagsbehandler. Du har også ret til at klage til det sociale tilsyn, når du ikke har det godt i din plejefamilie. Du kan læse mere om at klage over, at du bliver dårligt behandlet i din plejefamilie her: Klage over plejefamilie til det Sociale tilsyn

Måske er der også en sagsbehandler eller tilsyns konsulent, som besøger dig i din plejefamilie. Der skal nemlig være en, som kommer ud og snakker med dig om, hvordan du har det.

Du kan også få hjælp af en voksen fra BørneTelefonen, hvis du har efterværn, da du er over 18 år. Vi kan give dig en bisidder, hvis du har efterværn og du gerne vil have en bisidder. Du kan få en bisidder ved at ringe til BørneTelefonen på 116111.

Du kan se en lille film om, hvad en bisidder er her.

Du kan også altid ringe direkte til din kommune og fortælle at din plejefamilie slår og truer dig. Telefonnummeret står på dit gule sundhedskort.

Jeg håber, du snart finder en voksen, der kan hjælpe dig. Ellers er du altid velkommen til at ringe eller skrive til BørneTelefonen på 11611 igen. Så kan vi snakke mere om at hjælpe dig.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Anbragt Andre der hjælper

De Anbragtes Vilkår

Netværksgrupper for nuværende og tidligere anbragte børn og unge
Læs mere

Ankestyrelsen

Er du fyldt 12 år, kan du klage over kommunens beslutning om dig.