Brev
Hvilke rettigheder har jeg som 15 årig?
Jeg er plejebarn, og jeg skal tvinges til samvær med mine forældre. Så jeg spekulere på hvilke rettigheder jeg har jævnføre den danske lovgivning. så mit spørgsmål lyder sådan, ‘Hvilke rettigheder har jeg som 15 årige?’ jeg ved at man som 12 år skal høres, men jeg spekulere om hvad jeg har ret til som 15.
V.H Plejebarnet
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Plejebarn
Tak for dit brev, hvori du spørger ind til dine rettigheder som plejebarn.
Barnets Reform, som trådte i kraft 1. januar 2011 skulle gerne være med til at styrke netop dine rettigheder, og tager også højde for netop din problemstilling.
Barnets reform slår fast, at anbragte børn skal have ret til samvær med familien, når det er til barnets bedste. Dvs. der skal tages hensyn til dine synspunkter omkring det at have samvær med dine forældre.
Derfor er det vigtigt, at din sagsbehandler får dit syn på samværet med dine forældre. Så jeg vil råde dig til at hive fat i en voksen, som du har tillid til. Det kan være dine plejeforældre, en lærer eller lignende. Vis evt. den voksne dit brev og mit svar, hvorefter I kontakter din sagsbehandler med henblik på et møde omkring dine ønsker og synspunkter.
Skulle du ikke have en voksen, som du har tillid til, så skal du vide, at vi i Børns Vilkår har en bisidderordning, som er et korps af professionelle voksne, som har indgående kendskab til dine rettigheder. Bisidderen kan tage med dig til møder på kommunen. Ring 116 111 hvis du vil have en bisidder! (Det er gratis).
Kærlig hilsen BørneTelefonen